Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Beste,

Ik ben op zoek naar een chemische techniek (oplosmiddel) om ammonium uit een waterige oplossing (pH 7.4 - 8) te verwijderen. Het betreft namelijk het digestaat van een anaërobe biogasinstallatie dat amper 2 % droge stof bevat (de rest is water) maar wel veel stikstof onder de vorm van ammonium (= 70% van alle aanwezige N). Ik zou een heel slecht water oplosbaar complex (neerslag) willen vormen waardoor dit eenvoudig verwijderd kan worden. Mijn vraag dus welke chemicaliën er in aanmerking zouden kunnen komen om dit ammonium te doen neerslaan? Het leuke zou zelfs zijn dat dit complex of zout nog een bemestigswaarde zou kunnen hebben.

Het digestaat gaat daarna nog naar een waterzuivering dus daar gebeurt de verdere nitrificatie en denitrificatie maar het digestaat heeft een veel te hoge N dus dacht ik er aan om dit ammonium (= toch 70% van alle N) eerst te verwijderen zodat een goede C/N verhouding ontstaat van de voeding naar de waterzuivering.

Thx!

Berichten: 3.145

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Ik neem aan dat het neerslagvormend zout ook nog eens goedkoop moet zijn en daarnaast ook nog eens niet-giftig.

Ik weet wel een zout, maar dat is schreeuwend duur. Het gaat om Na2PtCl6. Zowel K2PtCl6 als (NH4)2PtCl6 zijn slecht oplosbaar en zul je zeker kunnen neerslaan. Maar ik ben bang dat je hier niet veel aan hebt vanwege de prijs en de toxiciteit.

Berichten: 3

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Bedankt voor de reactie!

Inderdaad het is de bedoeling om een relatief eenvoudig, niet-toxisch en goedkoop zout te vinden. Pt is ontzettend duur hé.

Berichten: 70

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar er zou een fysico-chemische techniek bestaan om ammoniakale stikstof te verwijderen door dosering van magnesiumwaterstoffosfaat, waardoor een onoplosbaar mengzout (MAP: magnesium-ammonium fosfaat) zou ontstaan. De optimale pH zou rond 9 liggen.

Ik werk al bijna 20 jaar in afvalwaterzuivering maar heb dit principe nog nooit toegepast gezien. Steeds wordt biologische stikstofverwijdering gebruikt: nitrificatie/denitrificatie.

Voordeel van de fysico-chemische techniek zou zijn dat je het neerslag zou kunnen verkopen als kunstmest, wat tov het klassieke NH4NO3 het voordeel heeft slechts langzaam stikstof vrij te geven in de bodem.

Als je hierover verder wil discussieren, graag een PM.

Tenslotte zou ik het erg op prijs stellen geinformeerd te worden over eventuele resultaten en/of conclusies.

Mvg

:oops:

Berichten: 141

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

NH4NO3

Is een degelijke meststof maar naar mijn weten goed oplosbaar in water.

Ik denk dat je de oplossing voor dit probleem moet zoeken bij de meer complexe zouten ik denk niet dat binaire zouten geschikt zijn.

dus: Na2PtCl6 of een goedkoper alternatief maar ik weet er voorlopig geen. :oops:



Er zijn wel fysische mogelijkheden maar je vroeg om chemische dus dit is ook geen oplossing. Afbeelding

Berichten: 677

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

waardoor een onoplosbaar mengzout (MAP: magnesium-ammonium fosfaat)
Wij hebben ervaring met een dergelijk proces voor de verwijdering van fosfaat uit afvalwater. Naar mijn gevoel moet dit werken.

Rentabiliteit hangt natuurlijk af van volume van afvalwater. De goedkoopste oplossing is allicht het doseren van fosforzuur, magnesiumchloride en natriumhydroxide.

Berichten: 70

Re: Ammonium verwijderen uit waterige oplossing

Ah, interessant.

Klopt het dat de stecheometrie ongeveer NH3/Mg/PO4 = 1/1,5/1,5 is?

Dat wordt toch toevallig niet bij een groot chemisch bedrijf in Zandvoorde (B) op die manier gedaan?

Mij lijkt het anderzijds niet logisch om PO4 op die manier te verwijderen? Je zou toch denken dat het neerslaan met Ca2+ of Fe3+ niet alleen veel voordeliger is, maar ook lagere restconcentraties PO43- oplevert? Maar wellicht is er een andere goede reden om dit procédé toe te passen?

Groeten,

Reageer