[scheikunde] vitamine C en azijnzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] vitamine C en azijnzuur

Heej

Wij gaan voor onze praktische opdracht het vitamine C gehalte van sinaasappel, appel, peer enz. bepalen. Dit doen we door een titratie met de DCPIP oplossing toe te voegen. Omdat de titratie in een zuur milieu moet plaatsvinden, wordt voorafgaand aan de titratie aan de vitamine C oplossing azijnzuur toegevoegd. Wij weten eigelijk niet waarom wij hier het zwakke azijnzuur bij toe moeten voegen en niet een sterk zuur zoals HCL. Weet iemand dit misschien?

alsvast bedankt

Roos

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vitamine C en azijnzuur

Vitamine C kan volgens mij heel goed als oxidator optreden en je wil geen chloorgas in je lokaal, of wel? :oops: . Eigenlijk hoor je dat te weten als je snapt hoe je verdere titratie werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vitamine C en azijnzuur

Vitamine C kan volgens mij heel goed als oxidator optreden


Mmm, dit klopt niet helemaal: vitamine C is een anti-oxidant en dus een reductor.

Het doet helemaal niets met chloride.

Volgens mij maakt het niet uit of je azijnzuur of zoutzuur neemt. Maar zó zuur hoeft het niet te zijn om de reactie met DCPIP te laten verlopen. Dan is azijn wat vriendelijker dan zoutzuur, he. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vitamine C en azijnzuur

Mja als vitamine C een reductor is, dan moet je er uiteraard geen zwavelzuur bijgooien dan :oops:

Reageer