[scheikunde] geurstoffen/esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] geurstoffen/esters

heey

m'n pws gaat over geurstoffen.

ik weet dat dit esters zijn enzo, maar hoe zijn geurstoffen precies chemisch samengesteld? veel sites schrijven heel oppervlakkig over dat het een carbonzuur met een alcohol is. Heeft iemand misschien een goede site waarbij hier wat dieper op in wordt ingegaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] geurstoffen/esters

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(chemie)

Misschien is dit een begin...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] geurstoffen/esters

ja die had ik idd ook al gevonden. maar het is best oppervlakkig en weinig voor 1 deelvraag voor pws, ik zoek iets specifiekers, als dat al bestaat?? maar iig bedankt!

Berichten: 181

Re: [scheikunde] geurstoffen/esters

... zoek bij Wikipedia met "geurstof" (Wik:- Geurstof) --> en via verdere links vindt men een heleboel ...

Gegroet,

OMS

Berichten: 857

Re: [scheikunde] geurstoffen/esters

ja die had ik idd ook al gevonden. maar het is best oppervlakkig en weinig voor 1 deelvraag voor pws, ik zoek iets specifiekers, als dat al bestaat?? maar iig bedankt!
Stel eerst een duidelijkere vraag. Je vraagt nu alleen hoe geurstoffen chemisch zijn samengesteld. Er is slechts één antwoord op deze vraag en dat is dat een ester opgebouwd is uit een alcohol en en carbonzuur.

Voor de rest valt er niets meer te zeggen aangezien je vraag niet specifiek genoeg is.

Wat ik wel kan zeggen over esters en waarschijnlijk ook één van de deelvragen is, is hoe je ze maakt.

Een ester maak je door een carbonzuur en een alcohol bij elkaar te voegen te samen met een katalistische hoeveelheid zwavelzuur. Dit ga je refluxen (koken onder terugvloeien) voor een uurtje (afhankelijk van de hoeveelheid) en je houdt een water en esterlaag over. Deze scheidt je van elkaar, neutraliseert de ester met bicarbonaat (zure katalysator weg laten reageren) en droogt het met natreiumsulfaat. De overgebleven gezuiverde ester zuiver je nog 1x en dat doe je met destillatie.

De reactie die daarbij optreedt is:

Carbonzuur + Alcohol <---> Ester + water

zoals je ziet is deze reactie in evenwicht. Dit evenwicht zorgt voor een "lage" opbrengst. Dit evenwicht kan je zo verschuiven/beïnvloeden dat er meer ester gevormt wordt...maar denk hier zelf maar overna..ik heb nu al behoorlijk wat van je profielwerkstug gezegt.

succes..en we horen wel als je vragen hebt die wat specifieker zijn..

Berichten: 3

Re: [scheikunde] geurstoffen/esters

Ja ik ga inderdaad ook zelf esters maken en later weer ontleden. ik had gewoon gedacht dat de theorie over esters langer zou zijn. maar blijkbaar alleen een reactie van een carbonzuur met een alkanol. in ieder geval allemaal bedankt voor de jullie reacties!

groetjes

Reageer