Springen naar inhoud

Methylesters vormen/omesteren

• Log in om te kunnen reageren

gigaglitterfee

gigaglitterfee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 00:02

Hoi,

Voor scheikunde wil ik graag uit verschillende vloeibare zepen met behulp van methanol methylesters vormen..

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?!

We hebben 3 zepen:
- Een vloeibaar zeep gemaakt uit KOH en olijfolie
- Een vloeibaar zeep gemaakt uit KOH en zonnebloemolie
- Een vloeibaar zeep gemaakt uit KOH en palmvet

Het is in ieder geval de bedoeling dat we esters kunnen vormen met de vetzuren (voor analysering met de gaschromatograaf).
Heeft iemand manieren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 11:09

Als je je vetten nog hebt zonder het loog weet ik het wel.

Dan los je je loog op in methanol en daarvan doe je wat bij je vet.
Maar of dit achteraf nog kan weet ik niet.

Beaker

Beaker

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 08:04

Je kan dit proberen door 10 druppels zeep te verzepen met methanolische KOH (2N) en 10 ml n-hexaan.

Een betere manier om dit te doen is met mbv BF3: 10 druppels zeep, 10 minuten koken met 2N metanolische NaOH (onder reflux), daarna 2 minuten te koken met BF3 complex en daarna nog 2 minuten met 4 ml hexaan. De hexaan laag kun je prikken op de gaschromatograaf.

Suc6

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 09:22

-tja- op iets grotere schaal (-ik ben nu een maal organisch chemicus-), zou ik als volgt voorgaan:

i) aanname: de 'zepen' zijn gemaakt door basische hydrolyse (vet/olie + KOH(aq), reflux)

ii) voeg (voorzichtig!!) HCl(aq) toe, tot een zuur pH-waarde (ca. 2-4) en n-hexaan als extractie-middel - goed schudden/roeren - phasen scheiden - was de organische phase nog 2x met 1M HCl(aq) uit, zodat het 'glycerol' geŽxtraheerd wordt - aansluitend de organische phase afdampen --> opbrengst: de (relatief) zuivere vetzuren

iii) de vetzuren + methanol en een katalytische hoeveelheid zwavelzuur refluxen (verestering) - afdampen van het oplosmiddel (methanol) - residue oplossen in n-hexaan en goed wassen met water (2x water; 2x NaHCO3(aq) (mogelijk gas/druk-(CO2)-ontwikkeling) en nogmaals water) - de organische phase drogen (droogmiddel) - ten slotte afdampen van de n-hexaan --> opbrengst: de (relatief) zuivere vetzuur-esters

Op deze manier zou je dus voldoende methyl-vetzuur-esters kunnen maken (voldoende voor talrijke GC-metingen) ...

Gegroet,
OMS

ps: zelf heb ik het bovenstaande zo nog nooit doorgevoerd (-ervaring-), voorschriften a.u.b. zelf zoeken ...

gigaglitterfee

gigaglitterfee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 10:57

Erg bedankt! Ik denk dat ik hiermee wel een eind kom!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures