werkvoorschriften

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

werkvoorschriften

hoi mensen,

heeft iemand een paar voorschriften hoe je het vitamine en mineralen in voedsel kunt bepalen? of weet iemand een site waar ik voor informatie terecht kan.

ik ben met een onderzoek bezig, namelijk voedingswaarde van sprinkhanen, vlees en vis met elkaar vergelijken.

ik hoop dat er mensen die mij kunnen helpen.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: werkvoorschriften

De voedingswaarde wordt normaal niet gemeten in vitaminen en mineralen, maar in percentages koolhydraten, eiwitten en vetten. Hierover is al eerder op het forum gevraagd. Mocht je nog een specifieke vraag hebben, kom dan nog eens terug.

Berichten: 4

Re: werkvoorschriften

volgens mij was ik niet duidelijk genoeg. het onderzoek gaat over voedingswaarde in vlees, sprinkhanen en vis. ik heb al een aantal voorschriften over de bepaling van vetgehalte en eiwitgehalte. wat ik nu zoek is dus voorschriften over het bepalen van vitamines en mineralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: werkvoorschriften

Mineralen en vitamines zijn nogal verschillend van elkaar en onderling..... Wil je gewoon alles?

Berichten: 4

Re: werkvoorschriften

ja. maak niets uit. ik wil zoveel mogeijk hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: werkvoorschriften

Begin eens bij Google. Ikzelf heb hier absoluut geen verstand van.

Berichten: 873

Re: werkvoorschriften

Vitamine C in voedingsmiddelen kun je volgens mij bepalen m.b.v. een segmented flow opstelling i.c.m. een UV meting. Vraag eens bij SKALAR, zij verkopen deze apparatuur en leveren daar ook vaak methoden van onderzoek bij.

Voor mineralen kom je al gauw uit op AAS, destructie met salpeterzuur, eventueel verdunnen en meten. Voorschrift hiervoor kan ik je niet 1,2,3 geven. Je moet ook weten welke mineralen je wil weten.

Ik denk dat je ook je koolhydraten, suikers etc. moet weten. Deze hebben ook een voedingswaarde.

Berichten: 4

Re: werkvoorschriften

bedankt jongens. ik ga ff googlen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: werkvoorschriften

De vitamines B, A en E kun je bepalen met een HPLC Methode. De voorbewerkingsstappen weet ik alleen van bloed.

MvG Ron

Reageer