HPLC eluens

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

HPLC eluens

Ik heb nog een vraag in verband met HPLC werking. Op school werken we met een eluens dat bestaat uit een 50 : 50 acetonitrile : water mengsel. Stel nu dat we een 60 : 40 acetonitrile : water mengsel gebruiken. Hou zouden de retentietijden evolueren?

En waarom gebruiken we geen methanol : water mengsel?

Berichten: 2.399

Re: HPLC eluens

Meer organisch betekend meer elutie sterkte dus kortere retentie tijden.

Acetonitriel gebruikt men voor de analyse van proton donors

Methanol gebruikt men meestal voor proton acceptors.

Zelf gebruik ik bijna voor alles acetonitriel, het geeft wat minder backpressure.

Berichten: 274

Re: HPLC eluens

Is het erg als je een uur in een ruimte hebt gestaan met een flinke acetonitril concentratie?

Een concentratie waarbij "normale" mensen weglopen omdat ze er misselijk van worden?

Dit is mij overkomen, ik rook niks terwijl ik niet verkouden was, zelfs boven een fles geconcentreerd rook ik totaal niks. Ook werd ik niet misselijk of duizelig ik loop nu nog steeds vrolijk rond.

Berichten: 6

Re: HPLC eluens

Maximale waarden voor Acetonitril bij inademen:

Bron: www.chemexper.com

**** SECTION 11 - TOXICOLOGICAL INFORMATION ****

CAS# 75-05-8: AL7700000

LD50/LC50:

CAS# 75-05-8: Draize test, rabbit, eye: 100 uL/24H Moderate;

Inhalation, mouse: LC50 = 2693 ppm/1H;

Inhalation, rabbit: LC50 =2828 ppm/4H;

Inhalation, rat: LC50 = 7551 ppm/8H;


Oral, mouse: LD50 = 269 mg/kg;

Oral, rabbit: LD50 = 50 mg/kg;

Oral, rat: LD50 = 2460 mg/kg;

Skin, rabbit: LD50 = >2 gm/kg.

LD50 = de concentratie waarbij 50% van de proefdieren overlijdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: HPLC eluens

Geniet nog maar van de kerst en oud en nieuw, Boanerges.

Ik voorzie het ergste...

Berichten: 168

Re: HPLC eluens

Ho ho ho, niet overdrijven, Marjanne. Als je nu nog steeds niks merkt, Boanerges, dan ben je vast één van de 50% die het halen. :oops:

Een concentratie waar andere mensen ziek van worden, zal niet laag zijn. Derhalve dien je je wel af te vragen of je op het betreffende lab moet blijven hangen. Als je op een lab werkt met deze stoffen moet je je sowieso vergewissen van de gevaren van de chemicaliën waarmee je werkt of in aanraking komt. Het is dan zeker niet verstandig om door te gaan waar je mee bezig was, ook al is het belangrijk. Zoiets kan ook erg fout gaan!

Reageer