Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Hoi allemaal,

kwil acetaat-ionen aantonen, en dit heb ik gedaan met een Fe(III)Cl3 oplossing. Door dit samen te voegen ontstaat een donker bruine / oranje kleur van Fe2O3. Nu vraag ik mij af hoe die reactie zit tussen NaAc (NaCH3COO-) en Fe(III)Cl3:

Na(aq) + CH3COO-(aq) + Fe(III)Cl3 --> Fe2O3 + NaCl + CH3 ? Helaas klopt deze reacievergelijking niet. Hoe kan ik hem kloppend maken, of heeft het misschien iets te maken met halfreacties??

met vriendelijke groet,

Bart

Berichten: 181

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

:oops: - een donker bruin/oranje gekleurde oplossing -of- neerslag ???

CH3COONa (natrium-acetaat) --(water)--> CH3COO(-)(aq) + Na(+)(aq)

Fe(III)Cl3 --(water)--> Fe(3+)(aq) + 3x Cl(-)(aq)

- indien er werkelijk Fe2O3 ( nog altijd Fe(III) 8-[ ) zou onstaan, dient deze neer te slaan (slecht oplosbaar), maar dat vermoed ik in dit geval niet ...

Gegroet,

OMS

Berichten: 39

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Er ontstaat idd wel een neerslag, maar geeft deze dan de kleur aan het mengsel. En dan moet de reactie nog kloppend gemaakt worden Volgens mij is de neerslag gewoon een beetje overgebleven NaAc(s)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de acetaatoplossing licht basisch is. Het neerslag zou dan Fe(OH)3 zijn.

Berichten: 3.145

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Wat hier gebeurt is de vorming van een complex. Acetaat-ion geeft met ijzer (III) ion een diep rood/bruin gekleurd complex. Daarnaast kan er ook wel ietsje ijzer(III) neerslaan vanwege hydrolyse, maar als je meer acetaat toevoegt, dan lost dat wel weer op, ook vanwege complex-vorming.

Berichten: 39

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Het idee van dat complex staat mij wel aan. Kan dit eventueel nog verder uitgelegd worden? Alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Wat er gebeurt is dat ijzer (III) ionen een binding vormen met acetaat ionen. Deze binding is geen gewone binding, maar hiervoor worden vrije electronenparen op het acetaat ion gebruikt, om een (vrij losse) binding te maken met het ijzer (III) ion:

Fe3+ + CH3COO- --> [CH3COO:Fe]2+

Ik weet niet hoeveel acetaat ionen er aan ijzer(III) kunnen koppelen. Misschien wel drie stuks.

Complexvorming is bijzonder wijd verbreid, eigenlijk is ieder metaal ion in oplossing een complex, zonder dat we er bij stil staan. Hierbij is water gekoppeld aan het ion, bijv. het ons allen bekende blauwe koper(II) ion is in werkelijkheid [Cu(:OH2)4]2+. Zonder die watermoleculen is koper(II) niet blauw, maar kleurloos. Er kunnen ook andere moleculen aan gekoppeld zijn. Als je ammoniak toevoegt aan een oplossing van koper(II)sulfaat, dan worden die watermoleculen vervangen door ammoniak moleculen:

[Cu(:OH2)4]2+ + 4NH3 ---> [Cu(:NH3)4]2+ + 4H2O

Acetaat ionen zijn ook goede complexvormers en van de meeste transitie metalen (bijv. koper, ijzer, chroom) worden watermoleculen vervangen door acetaat ionen, die gebonden worden aan het metaal ion. De moleculen of ionen, gekoppeld aan het centrale metaal ion worden ligand genoemd.

Als je er echt meer van wilt weten, lees dan het volgende eens door. Zelf vind ik dit een aardig goed artikel over dit onderwerp:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coordination_complex

Berichten: 2.337

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Kan dit dat dit complex ook ontstond toen ik een paar dagen geleden dezelfde proef deed maar dan met ijzersulfaat? En wrm zit er dan geen H2O4 in de oplossing. Want ik gooide er een krijtje in en dat reageerde niet. :oops:

Berichten: 497

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Uiteraard kan het met ijzersulfaat, het gaat om het Fe(III) ion.

Misschien lukt het ook wel met Fe(II), het kan zijn dat je dit ijzersulfaat hebt, maar of deze werkt weet ik niet.

Zou ik mogen weten hoe jij H2O4 hebt gemaakt?

Dat lijkt mij een bijzondere synthese.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Dihydroperoxyl (H2O4) kan worden verkregen bij reactie van atomair waterstof en vloeibaar ozon bij -196 C.

Het is stabiel, maar zodra de temperatuur boven -115 C komt, ontleedt het spontaan in waterstofgas en zuurstofgas. :oops:

8-[

Berichten: 3.145

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Dihydroperoxyl (H2O4)
Ik heb nog een paar liter staan, maar uiteraard wel in de diepvries, om begrijpelijke reden. Lekker in combinatie met een Jägermeister, maar alleen als ie ijs- en ijskoud is :oops: .
Misschien lukt het ook wel met Fe(II), het kan zijn dat je dit ijzersulfaat hebt, maar of deze werkt weet ik niet.
Voor zover ik weet vormt ijzer(II) geen complex met acetaat ionen. Ijzer(II) vormt sowieso niet zo heel veel complexen, in ieder geval veel minder dan ijzer(III). Enkele voorbeelden van duidelijke ijzer(II) complexen zijn die met cyanide (zit in geel bloedloogzout, kalium hexacyanoferraat(II)) en die met water (zit in ijzer(II)sulfaat 7-hydraat, 6 watermoleculen zitten aan de ijzer(II)).

Berichten: 2.337

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Sorry het was een typfoutje 8-[ Ik bedoelde natuurlijk H2SO4

Is dit een grap van die Dihydroperoxyl nog nooit van gehoord. (maar dat is wel met heel veel zaken zo :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

moeder: Jan, wat was die luide knal, en waarom ligt de zolder in de achtertuin?

Jan: oh sorry, typefoutje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

Nee, dat van dihydroperoxyl is geen grapje, kijk maar eens op

http://www.nature.com/nature/journal/v184/.../1842013a0.html

Even googlen op H2O4 (nee, geen subscripts !!) of dihydroperoxyl en je vindt nog meer weblocaties erover.

Berichten: 2.337

Re: Bruin/oranje kleur ijzeroxide

moeder: Jan, wat was die luide knal, en waarom ligt de zolder in de achtertuin?

Jan: oh sorry, typefoutje.
:oops: Dat zou wel eens kunnen gebeuren ze vragen zich nu al af waarom de gootsteen vol roest hangt. 8-[ (in de badkamer ;) )

Reageer