Springen naar inhoud

Bisphenol - A

• Log in om te kunnen reageren

Ketriks

Ketriks

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 16:00

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een experiment met Bisphenol - A en actieve kool. Het onderzoek heeft als doel om uit te zoeken hoe goed de Bisphenol - A verwijdert wordt uit water door de actieve kool.

Het experiment gaat als volgt:
Ik krijg een stockoplossing binnen van 15 mg/L. Deze verdun ik 5x en wordt vervolgens een leiding ingepompt. De concentratie is in deze leiding is 3 ug/L (ppb). Vervolgens wordt deze door de actieve kool heen geleid. Vlak voor en vlak na de actieve kool module is een slangetje om een influent en effluent monster te nemen.

Als het goed is dan zou de influent concentratie 5 ppb moeten zijn en de effluent concentratie wat lager. Alleen blijkt bij de analyse dat beide concentraties onder de 0.01 ppb zitten. Minder dan 1% van wat het zou moeten zij dus. Er "verdwijnt" dus Bisphenol - A.

Vervolgens hebben we de stockoplossing getest en deze bleek wel de gewenste 15mg/L te hebben. Ook nadat we deze twee weken hebben laten staan.
Als de stockoplossing goed is mogen we aannemen dat de verdunning ook goed is. Dus dat betekent dat de goede concentratie de leiding in gaat. Toch is het influent en het effluent nagenoeg 0. Het verdwijnt dus in de leiding.

Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen.

Alvast bedankt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 16:40

Hhhm zou het niet kunnen dat die stof met de leiding zelf reageert?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2006 - 17:04

Misschien dat het handig is als eerst een aantal andere vragen worden opgelost.

Ik krijg een stockoplossing binnen van 15 mg/L. Deze verdun ik 5x en wordt vervolgens een leiding ingepompt. De concentratie is in deze leiding is 3 ug/L (ppb).

Je verdunt het 5x. Maar de concentratie zakt van 15 milligram/l naar 3 microgram/l. Klopt dit? Of vindt er in de leiding nog verdere verdunning plaats. Zo ja, hoe weet je dat dat een factor 1000 is?

Als het goed is dan zou de influent concentratie 5 ppb moeten zijn

Hoe komt dit? Net was deze nog 3 Ķg/l...

Ketriks

Ketriks

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 08:24

Stockoplossing = 15 mg/L
Verdunnigsfactor = 5
Doseeroplossing = 3 mg/L
Doseersnelheid = 0.2L/uur, 0.00333 L/min.
Gedoseerd = 10 ppb/min
Debiet in de leiding = 2 L/min
Concentratie in de leiding = 5 ppb.

De doseeroplossing wordt in de leiding verder verdunt. Daar stroomt water doorheen met een debiet van 2 L/min. Met 0.2 L/uur wordt daar de doseeroplossing in gepompt. Vandaar dat de concentratie in de leiding 5 ppb is.
Die 3 ppb is dus fout!! Dat moet 5 ppb zijn.

@Edje:
Dat zou misschien kunnen. In de leiding maken we gebruik van 15mm John Guest buizen. Ik weet alleen niet precies wat dat voor materiaal is.

Veranderd door Ketriks, 19 december 2006 - 08:57

De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Ketriks

Ketriks

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 08:44

We zijn inmiddels al een tijdje verder en nog steeds is het probleem niet opgelost. We hebben de monsters laten analyseren door een extern lab en zijn hebben met behulp van GC-MS een aantal aromatische verbindingen gevonden. Welke het precies zijn kunnen ze niet zeggen. Ze vermoeden dat Bisphenol - A oxideert met iets dat in het water is opgelost. Maar hoe moet ik me dat voorstellen?

Info over Bisphenol - A (o.a. structuurformule): http://en.wikipedia....iki/Bisphenol_A

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 16:03

Misschien, als je gedestilleerd water neemt (als dat nog niet gebruikt wordt) zijn er geen verontreinigingen vanuit het water zelf meer. Dan vervolgens goed kijken waar er stoffen / gassen kunnen oplossen. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat er gassen uit de lucht oplossen bij contact.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 16:21

Misschien kun je iets meer info geven over het probleem:

Weet je wat de pH van het water is dat door de leiding gaat en waar je je bisfenol-A-oplossing in pompt?

En kun je iets meer vertellen over de analyse van bisfenol A, zoals je die uitvoert? Met name gaat het dan om het extractiegedeelte, totdat het in een vial zit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures