[scheikunde] Hybridisatie van HBr

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Hybridisatie van HBr

Op een toets van chemie kreeg ik de vraag geef de molecuulorbitaal van HBr.

Ik dacht H is altijd een s-orbitaal en Br heeft op de buitenste schil een eenzaam p-elektron.

Ik teken dit en de lerares telt dit fout. Ze zegt dat Br gehybridiseert moet worden.

Ik zocht op wikipedia en vond dit: "Als een atoom twee of meer bindingspartners heeft, dan moet men het hybridisatiemodel toepassen. De atomen zuurstof en stikstof vormen hierop een uitzondering."

Ik weet zelf niet meer wat nu juist of fout is. Kunnen jullie mij uitleggen wanneer je een hybridisatie moet doen en wanneer niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hybridisatie van HBr

Je moet de buitenste schil volkrijgen. Daarvoor kun je bindingen maken. Als je enkele bindingen maakt, heb je zogenaamde sigma-bindingen nodig. Deze sigma-bindingen worden gemaakt door de s- en p-orbitalen op de atomen met elkaar te mengen, zodat er lobben ontstaan met een mooie richting. En daarna de mengsels met elkaar te laten overlappen tot moleculaire orbitalen. Dat mengen heet "hybridiseren". Alleen de "ongebruikte" atomaire orbitalen doen mee aan het mengen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hybridisatie van HBr

Bedankt voor de uitleg maar dat wist ik al. In mijn cursus staat bvb het molecuulorbitaal van HCl zonder hybridisatie, mijn vraag was waarom moet HBr wel gehybridiseerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hybridisatie van HBr

Omdat dat een toetsvraag is?

Nee flauw, HCl heeft uiteraard ook een hybridisatietoestand, maar die wordt gewoon niet getekend om dezelfde reden dat hij niet uitgetekend wordt voor bijvoorbeeld benzeen: om het simpel te houden.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hybridisatie van HBr

Ah ok, dank u zeer :oops:

morgen examen en ik ben er helemaal klaar voor 8-[

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Hybridisatie van HBr

Hybridisatie, daarvoor moet je toch het aantal bindingspartners en vrije elektronenparen tellen?

bvb zuurstof in water: 2 bindingspartners, 2 vrije elektronenparen = 4

4-1 = 3 => Sp3 hybridisatie?

dus toegepast op Br met 7 valentie-elektronen: 1 vrij elektron (die br gebruikt bij de binding) en 3 paren. Sp3 dus volgens mij

Wat was het juiste antwoord argon?

Reageer