een plasma-televisie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

een plasma-televisie

kan er iemand mij zeggen wat dat is:een plasma televisie?

wat zijn de voordelen of de nadelen dan bijvoorbeeld een LCD-scherm?

dank u :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: een plasma-televisie

Ik kan alleszins 1 nadeel zeggen: Het verbruikt de helft meer stroom dan een gewoon lcd scherm (of beeldbuis tv)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: een plasma-televisie

ik dacht ook dat een plasma scherm minder duurzaam is

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: een plasma-televisie

Ze branden lang stilstaande dingen (logo's van omroepen of zenders) in het scherm

ze hebben 2 "belangrijke" voordelen:

ze maken ze in de grootste formaten (60")

ze zijn dunner

Zonder al te veel op details in te gaan, werkt plasmatechnologie als volgt. Een elektrische lading wordt gebruikt om xenon en neon gas atomen op te wekken. De atomen bevinden zich tussen twee glasplaten in een serie van cellen. De stroom van deze atomen bereikt de cellen via elektroden in dezelfde glassandwich en stimuleert het glas in de cellen. Zorgvuldige controle van de stroom door de computer van het plasmascherm zorgt ervoor dat de cellen duizenden keren worden opgeladen in een fractie van een seconde. Hierdoor wordt een ontlading geproduceerd van ultraviolet licht, deze weerkaatst vervolgens op een fosfor deklaag. De deklaag maakt een pixel die rode, blauwe of groene kleuren produceert die het beeld geven

bron:

http://www.kelkoo.nl/b/a/co_9235-plasma-te...matie-gids.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: een plasma-televisie

Wat een gedoe om zo een tv te doen werken :roll:

Edit: Ik weet ook dat ze aan een nieuw soort flatscreens bezig zijn, waarbij gebruik word gemaakt van koolstofstaafjes om het beeld weer te geven. Het zou een veel goedkoper proces zijn dan lcd schermen en plasma tv's :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: een plasma-televisie

dus is het niet wat ik dacht, namelijk dat deze schermen een 3-D effecten kon weergeven :roll:

in ieder geval thx Antoon

maar wat cycloon aangeeft, daar zou ik eens iets meer van willen weten.

allee dat zou toch fantasties zijn, dat je in je woonkamer een soort 3D homecinema kan hebben. een groot scherm van een 1m -lang- op 50cm -hoog- met perfecte kwaliteit

maja... 't is toekomst muziek zekers. en daarbij, moet allemaal betaalbaar zijn, hé.

(meer niks voor mij)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: een plasma-televisie

Phillip schreef:dus is het niet wat ik dacht, namelijk dat deze schermen een 3-D effecten kon weergeven :roll:  

in ieder geval thx Antoon

maar wat cycloon aangeeft, daar zou ik eens iets meer van willen weten.

allee dat zou toch fantasties zijn, dat je in je woonkamer een soort 3D homecinema kan hebben. een groot scherm van een 1m -lang- op 50cm -hoog- met perfecte kwaliteit  

maja... 't is toekomst muziek zekers. en daarbij, moet allemaal betaalbaar zijn, hé.

(meer niks voor mij)
Nou er zijn wel wat technologien waardoor je nu al een idee van 3d kan opwekken zonder brilletje met gewoon een televisie (welliswaar een aangepaste beeldbuis) schijnt redelijk goed 3d effecten te kunnen voortbrengen. Maar een Holodeck waar je omheen kan lopen en laat staan kan aanraken is hellaas nog niet mogelijk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 664

Re: een plasma-televisie

Phillip schreef:kan er iemand mij zeggen wat dat is:een plasma televisie?

wat zijn de voordelen of de nadelen dan bijvoorbeeld een LCD-scherm?

dank u :wink:
Een aantal die mij zo te binnen schieten:

Voordelen: Ze zijn in een groter formaat beschikbaar. Ze hebben een hoger contrast/helderheid.

Nadelen: Mogelijk kleurafwijkingen/verstoringen in bewegende objecten, inbranden (antoon)

Misschien dat een aantal problemen inmiddels verholpen/vermindert zijn.
allee dat zou toch fantasties zijn, dat je in je woonkamer een soort 3D homecinema kan hebben.
Het is eigenlijk niet het onderwerp van dit topic maar:

Bij Philips hebben ze al werkende modellen. Dit werkt door 'verticale' bolle lenzen over een aantal (6 ofzo) pixel kolommen te zetten. Zo kan het beeld voor een aantal kijkhoeken geproduceerd worden, één pixel kolom wordt namelijk uitvergroot. Problemen zijn: als je precies op een overgangsgebied kijkt krijg je rare effecten, films zijn beschikbaar enkel in 2D dus converteren naar 3D, is al wel iets voor bedacht maar de resultaten zijn niet geweldig. Het beste zou het zijn om echt 3D film materiaal te hebben, dus met 6 camera's schieten. Bij computer games is dit geen probleem de computer moet dan enkel meer kijkhoeken genereren.

Hier links naar Philips (in het Engels, sorry Philip):

http://www.research.philips.com/technologi.../ov_3ddisp.html

http://www.business-sites.philips.com/3dso...ions/index.html

Berichten: 32

Re: een plasma-televisie

Zover ik heb gehoord is Philips gestopt met het research programma van plasma techniek. Volgens Philips hebben Plasma schermen niet de intensie ooit goedkoop te worden.
boem is stoppen... plons is water...

Berichten: 664

Re: een plasma-televisie

Zover ik heb gehoord is Philips gestopt met het research programma van plasma techniek. Volgens Philips hebben Plasma schermen niet de intensie ooit goedkoop te worden.
Dat stukje over Philips ging over 3D schermen, dit zijn inderdaad LCD schermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: een plasma-televisie

Ik kan alleszins 1 nadeel zeggen: Het verbruikt de helft meer stroom dan een gewoon lcd scherm (of beeldbuis tv)
DE HELFT meer stroom? You're kidding. Een LCD scherm gebruikt 70 W, een plasmascherm 700 W. 10x zoveel dus.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 71

Re: een plasma-televisie

schuin inkijken was geloof ik ook één van de voordelen. Ik heb geen idee hoe het met de huidige lcd-schermen staat maar daar zag je vanaf een bepaalde hoek niets meer.

Berichten: 71

Re: een plasma-televisie

.....lang geleden dan tenminste :roll:

Berichten: 91

Re: een plasma-televisie

Ik krijg binnenkort een lcd-tvtje en in de specs staat dat er een kijkhoek van 170 graden is. Ik zie er persoonlijk het nut niet van om er op die manier voor te gaan zitten maar goed.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Reageer