Ruimte koelen dmv reactie enthalpie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Ruimte koelen dmv reactie enthalpie

Hallo,

Ik was opzoek naar een manier om een ruimte goedkoop koel te houden (5°C max). De ruimte is niet volledig afgesloten van de buitenwereld, er zit namelijk een deurgat in om bewoners (pinguins) binnen en buiten te laten lopen. Neen ik heb geen pinguins, misschien later :oops: . Het interesseert me enorm.

Ik heb zopas in men secundair onderwijs (5de jaar wetenschappen wiskunde) wat lessen gehad over enthalpie. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was om 2 stoffen samen te brengen tot een stof, die energie (warmte) opslorpt uit zijn omgeving en zo de ruimte koel houd. Airco systemen zijn niet ideaal omdat ventilators voor "trek" zorgen.

Hoe houden ze trouwens een buitenschaatsbaan koel in de winter?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Mvg,

Lode Haest

Berichten: 168

Re: Ruimte koelen dmv reactie enthalpie

Hoe ze een ijsbaan koel houden in de winter, weet ik niet. Verder denk ik dat het ondoenlijk is om een ruimte te koelen met enthalpieën. Koelkasten werken met expansies dacht ik, net zoals een CO2-blusser, die koud is.

Héél misschien kun je ijsblokken bestrooien met zout. Door het toevoegen van zout verlaag je de stoltemperatuur en het ijs zal dus smelten. Hiervoor onttrekt het warmte uit de omgeving, maar of dit genoeg is voor een hele ruimte?

Verder kun je door het oplossen van calciumchloride koudebadjes maken, tot wel -55°C. Maar dat is vast te duur om op grote schaal te doen.

Berichten: 3.145

Re: Ruimte koelen dmv reactie enthalpie

Je kunt ook het concept van een koelkast of diepvries gebruiken. Dan heb je alleen maar koude leidingen in je ruimte en geen aktieve ventilatoren. Zo worden er in de vlees industrie grote ruimtes koel gehouden. Zo'n installatie zal echter niet bepaald goedkoop zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ruimte koelen dmv reactie enthalpie

Ook een ijsbaan werkt met koude leidingen die met een gewone maar wel grote koel-compressor worden gevoed. Het continue-koelen met chemie is zeer ongunstig en duur.

Er bestaat ook nog Peltier-koeling, zie Peltier-effect op Wikipedia. Ook heel duur!

Reageer