theoretische platen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

theoretische platen

Hallo allemaal

Ik ben al enkele uren op zoek naar het antwoord op deze vraag maar slaag er helaas niet in een oplossing voor te vinden.

"Bereken het aantal theoretische platen van de Vigreux- en vullingskolom, aannemend dat water en methanol een ideaal mengsel vormen.

(bij 64,7°C is P°methanol:760mmHg en P°water:185mmHg)"

Het is een van de vraagjes die we kregen na het uitvoeren van enkele methanol/water distillaties. Ik weet dat het kookpunt van mehtanol 65°C is. Voor wat ik heb gevonden denk ik dat een theoretische plaat een hypothetische zone is waar het gas en de vloeistof in evenwicht zijn in de kolom. Ik heb gevonden dat ik gebruik moet maken van de wet van Fenske.

Het distillaat bij de vigreuxkolom is 98% methanol (en dus 2% water)Dat van de vullingskolom is 83% methanol.

De % methanol uit het distillaat zijn experienteel bekomen.

Ik zou het ten zeerste apprecieren als iemand me hier kon helpen.

Stel gerust vragen bij onduidelijkheden, bedenk ook dat het voor mij nog onduidelijker is dan voor u :oops:

groetjes

Tolbi

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: theoretische platen

Tja, de vraag op zich is niet voldoende om een antwoord te geven, hierbij zul je je experimentele resultaten wel moeten gebruiken!

Berichten: 4

Re: theoretische platen

Ik ben niet echt vertrouwd met de wet van Fenske, dus heb geen flauw idee welke meetresultaten ik juist nog nodig heb om nog maar aan de berekingen te kunnen beginnen. Is het de bedoeling dat je de temperatuur op een bepaald punt weet of de molfractie van de vloeistof/gas op een of ander punt? Hebben we ergens een of ander volume nodig om hiermee verder te rekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: theoretische platen


Berichten: 4

Re: theoretische platen

Natuurlijk heb ik eerst wikipedia en google eerst geraadpleegd. Ik kom hier niet doodleuk een oplossing vragen omdat ik zelf te lui ben...

Mijn probleem is dat ik adhv mijn experimentele meetresultaten nog steeds niet in staat ben de Fensk equation in te vullen. We weten de druk van beide vloeistoffen in het mengsel bij 64.7°C. Maar hoe is het bv mogelijk molfracties uit het distillaat te berekenen als het kookpunt van methanol 65°C is. Ik kan de theorie gewoonweg niet toepassen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: theoretische platen

Mijn ervaring op dit gebied is zeer miniem. Wat ik weet is dat je de evenwichten in elke schotel kunt tekenen als een zig-zag lijn (met horizontale en vertikale componenten) in het twee-componenten x-T diagram tussen de vloeistof en de damplijn. Het aantal horizontale strepen dat je nodig hebt om van de begincompositie tot de eindcompositie te gaan is dan het aantal schotels dat je nodig hebt om de scheiding uit te voeren.

Dit helpt misschien niet veel. Maar het vertelt wel dat je ook je uitgangssamenstelling nodig hebt om het aantal schotels vast te stellen.

Berichten: 90

Re: theoretische platen

Ik denk dat je de molfractie van methanol in je bodemproduct nog nodig hebt, dit is hetgeen zich in je kolf onderaan de vigreuxkolom bevindt. Dan kan je die Fenske-vgl zoals ze op wikipedia staat toch gebruiken.

Je moet ook nog de relatieve vluchtigheden kennen in top en bodem (=uitgangssamenstelling zoals rwwh zei) van methanol tov water. Die zijn te vinden in tabellen of kunnen berekend worden.

De methode die rwwh aanhaalt kan ook, maar dan heb je het vloeistof-damp evenwicht van methanol-water nodig. Ik denk persoonlijk dat je met je experimentele resultaten en de Fenske-vgl sneller het aantal platen kan bepalen.

Berichten: 4

Re: theoretische platen

De info heeft geholpen, ik denk dat ik het heb gevonden. Ik heb wel de Fesnke vgl gebuikt omdat ik geen x-T diagram mehtanol water heb.

Hartelijk bedankt voor de hulp!

groetjes Tolbi

Reageer