Springen naar inhoud

Reactiviteit van Halogeenalkanen

• Log in om te kunnen reageren

H3llriser

H3llriser

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 11:47

Gegroet allen, ik hoopte dat jullie mij kunnen helpen met een bepaalde reactie.

Tijdens het practicum namen we een proefbuis en voegden toe: 0,5 ml 1-chloorbutaan en 1 ml 5% AgNO3

Het water treedt op als nucleofiel deeltje (OH-) en verdringt de Cl-. Maw butanol ontstaat en Zilverchloride-neerslag. Maar wat gebeurd er met de nitraat-ionen? (NO3-). Kan niet binden met H+ want HNO3 is st zuur en dissocieert toch volledig.

Volgens klasgenoten stopt de reactie hier: Alcohol + neerslag + waterstofionen + Nitraat-ionen

Maar volgens mij kan dit gevormde alcohol opnieuw reageren met 1-chloorbutaan ter vorming van een ether...
Het nitraation kan met de aanwezige waterstofionen binden om vervolgens water af te splitsen en NO2+ blijft over (niet NO2-gas! er was geen gasvorming waarneembaar) (NO2+) + (NO3-) vormt N2O5 wat 1-chloorbutaan kan nitrogeneren tot (C4H8ClNO2)

Zoja dit blauwe gedeelte is dus het probleem concreet... hopelijk kan iemand van jullie een fout in de redenering vinden. mvg H3ll

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2006 - 13:51

De vorming van dibutyl ether kan theoretisch natuurlijk plaatsvinden, maar butanol is een slechter nucleofiel dan water. Hiernaast is water in veel hogere concentraties aanwezig. Je vindt dus eigenlijk alleen butanol als product.

Wat betreft het tweede deel. Het nitronium-ion (NO2+) zul je in de waterige oplossing niet vormen. De reactie waarbij het nitrionium ion wordt gevormd is een evenwichtsreactie:

H+ + HNO3 <-> H2O +NO2+

Omdat het reactiemengsel nauwelijks zuur is en doordat het een waterige oplossing is zal dit evenwicht volledig links liggen. Er is dan dus ook geen NO2+ aanwezig voor de door jou beschreven nevenreactie.

H3llriser

H3llriser

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 14:21

Aha nu snap ik het! :oops:
hartelijk bedankt voor de uitleg mijn beste
ik zwoeg al heel de dag op dit probleem. Kan mij nu terug concentreren op het verslag 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures