[scheikunde] Kaliumpersulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Kaliumpersulfaat

Hallo,

Even een vraag. Voor een scriptie moet ik afvalwater zuiveren. In het afvalwater blijft kaliumpersulfaat (K2S2O8) over. Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik kan het spul niet uit het water krijgen met een simpele reactie. :oops: Weten jullie misschien een reactie?

Mvg,

Toxic Afbeelding

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Kaliumpersulfaat

Hoi,

kaliumpersulfaat is een oxidator, wanneer je dit reduceerd, blijft er sulfaat over wat je kan precipiteren met calcium ofzo (afhankelijk van de concentratie)

Ruud

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kaliumpersulfaat

Als je nou sulfiet toevoegt aan persulfaat, dan ben je helemaal klaar. Sulfiet wordt geoxideerd tot sulfaat en persulfaat wordt gereduceerd tot sulfaat. Sulfaat is niet giftig. Uiteraard moet er dan niet te veel of te weinig sulfiet worden toegevoegd, maar dat geldt natuurlijk voor iedere chemische compensatie. Sulfiet is ook niet heel erg giftig voor het milieu, maar ik kan me wel voorstellen dat het in grote hoeveelheden toch wel schadelijk is, in ieder geval schadelijker dan sulfaat. Voordeel van sulfiet is wel dat het in oppervlaktewater snel wordt geoxideerd door zuurstof uit de lucht, ook weer met omzetting tot onschadelijk sulfaat. Dus, ik zou gaan voor een lichte overmaat sulfiet, zodanig dat je zo min mogelijk overmaat hebt, maar wel zeker weet dat alle persulfaat opgebruikt wordt in de reactie.

Werk zelf nu de reactievergelijkingen uit om het verhaal verder af te maken, daar moet je nu uit kunnen komen.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Kaliumpersulfaat

Thanks voor de informatie. Die reactie met sulfiet is een hele goeie :oops: .

Afbeelding Toxic Afbeelding

Reageer