Springen naar inhoud

[scheikunde] Dodelijk lood

• Log in om te kunnen reageren

KugelFanger

KugelFanger

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 16:56

Ik heb een paar vragen voor mijn verslag (ons verslag eigenlijk ik doe zamen met iemand) maar we hebben ons scheel gezocht naar een paar vragen die we niet kunnen vindendus aan jullie de vraag kunnen jullie mij (ons) helpen

dit zijn de vragen

Hoe kwam lood vroeger in het straat vuil? kan dat tegenwoordig nog waarom?

op deze vraag heb ik wel een vermoeden en dat is dat vroeger batterijen(accu's) met lood er in op straat vielen of werden gedumpt zo dat er lood in het straat vuil kwam dan kan het tegenwoordig niet meer gebeuren omdat je geen zinklood (ik weet het niet zeker van zinklood batterijen maar zoiets heb ik gelezen)batterijen meer hebt

Waarom verstoord lood het kiem proces van zaden?

deze vraag zouden we eigenlijk doen in een prackitcum maar dat is uitgesteld omdat we er 4 weken tussen hebben zitten dat wij het niet kunnen doen dus

al vast bedank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 17:08

Super 95-98, loodvrij.. gaat er een belletje rinkelen? Het zijn denk ik ook zink-kool batterijen i p v zinklood.

H3llriser

H3llriser

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 17:34

Bodemfuncties kunnen verstoord worden door lood, en dit gebeurt vooral in de buurt van snelwegen en landbouwgronden, waar extreem hoge concentraties aanwezig kunnen zijn. Bodemorganismen kunnen ook aan loodvergiftiging lijden.

bron: http://www.lenntech....-systeem/Pb.htm

Mss heeft het hier mee te maken..

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2006 - 18:27

Hele delen van Nederland hebben overigens van nature een ´hoog´ loodgehalte. Door de grote rivieren is lange tijd slib en sediment aangevoerd uit andere delen van Europa. Dit slib en sediment is hier aangespoeld en bezonken en heeft Nederland (grotendeels..., met excuses aan Dr. Lely en anderen) gemaakt voor wat het is.
Maar de zeer kleine, humusrijke deeltjes van dat slib en sediment werkten (doen dat nog steeds overigens) als een stofzuiger voor allerlei stoffen, die in de bodem zaten en door regenval vrijkwamen. Lood en zink, maar ook andere metalen, zijn voorbeelden hiervan.

Den Haag is oorspronkelijk op zulk sediment gebouwd. Dat zie je terug in de gehalten aan metalen: de bodem van Den Haag kent gemiddeld een veel hoger loodgehalte dan bijv. de bodem van de Veluwe.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2006 - 18:53

Gelukkig hebben we hier niet de normen die in Rusland enige tijd geleden werden gehanteerd (geen idee of dat inmiddels is veranderd). Ze gebruikten daar een "nulnorm": als er meetbaar lood in de bodem zit is dat daar dus een probleem. En dus is er overal een probleem. En dus vindt niemand dat meer een probleem. Er is immers bij een nulnorm geen verschil meer te zien tussen 3mg/kg lood en 3000mg/kg lood in de grond....

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 19 december 2006 - 21:47

Ken je misschien nog loodmenie als grondverf?

KugelFanger

KugelFanger

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 09:40

Super 95-98, loodvrij.. gaat er een belletje rinkelen? Het zijn denk ik ook zink-kool batterijen i p v zinklood.

ja van dat zink kool batterijen dacht ik ook al maar zo stond het op het internet iets met lood accu's maar dat zal wel verkeerd zijn en van de benzine dat is nu een eenkeer heel duidelijk voor mij bedankt in iedergeval voor dat antwoord

KugelFanger

KugelFanger

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 09:45

Bodemfuncties kunnen verstoord worden door lood, en dit gebeurt vooral in de buurt van snelwegen en landbouwgronden, waar extreem hoge concentraties aanwezig kunnen zijn. Bodemorganismen kunnen ook aan loodvergiftiging lijden.

bron: http://www.lenntech....-systeem/Pb.htm

Mss heeft het hier mee te maken..

dit is niet echt een goed antwoord volgens mij want ik weet wel dat lood de bodemfucties verstoord en dat dat ook wel gebeurt bij snelwegen nu maar waarom kiemen die plantjes dan niet of is dat gewoon het effect van die verstoorde bodemfucties
en wat bedoel je met Mss heeft het hier mee te maken

Veranderd door KugelFanger, 20 december 2006 - 09:47

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2006 - 14:12

Ik dacht (maar correct me if i'm wrong) dat lood ook verstoring geeft van enzymsystemen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2006 - 15:00

Ik dacht (maar correct me if i'm wrong) dat lood ook verstoring geeft van enzymsystemen?

Volgens mij is verstoring van enzymsystemen ongeveer de definitie van vergif..... Dat is dus wel erg algemeen.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2006 - 15:28

Volgens mij is verstoring van enzymsystemen ongeveer de definitie van vergif..... Dat is dus wel erg algemeen.

Ik heb de taak waarmee de TS mee te maken heeft ook gehad. Voor die taak is het dacht ik genoeg om uit te leggen dat lood enzymsystemen verstoort. Ik dacht niet dat het nodig was om er dieper op in te gaan :oops:. Maar ik ontken niet dat het niet praktisch is als de achterliggende theorie kent 8-[

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 10:27

Alle 2-waardige (zware) metalen kunnen de 2 waardige (nuttige) ijzer-ionen vervangen. Cadmium, lood... zijn dus giftig omdat ze het metabole proces teniet doen. (bv Cd2+ dat aan ons hemoglobine gaat binden en daardoor de 3D-structuur er van gaat vernietigen).

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2006 - 14:40

IJzer vervangen is iets heel anders dan de 3D structuur vernielen. Als Cd2+ op de plaats gaat zitten van ijzer in de heemgroep in hemoglobine, dan zal dat hemoglobine geen zuurstof meer kunnen transporteren. Dat wil echter nog niet zeggen dat de structuur daarmee kapot gaat!

Ik kan me beide voorstellen, maar ik weet niet wat er in detail gebeurt.

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 16:13

Volgens mij reageren zware metalen vaak met enzymen op een niet-concurrerende inhiberende manier. Ze binden aan een of andere zijkant, weg van het actieve centrum, en vernielen daarbij de vorm van het macromolecuul waardoor het actieve centrum vervormt en onwerkzaam wordt.

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 11:38

in den Romeinschen tijd gebruikte men loodwit als make-up ....

Soldeersel bestaat voor een groot deel uit lood en .... nou ja .... de resten van doe het zelf projectjes belanden toch nog steeds in het afval h. En dan natuurlijk alle afgedankte electronica die ook lood kan bevatten.

We moeten ook de waterleidingen niet vergeten, die werden vroeger van lood gemaakt. En een loden 'slab' in dakranden enzovoorts.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures