Springen naar inhoud

binnendringen geur in metaal?

• Log in om te kunnen reageren

seppe1987

seppe1987

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 16:26

Ik heb gelezen dat er een oude man is zijn auto is overleden aan een natuurlijke dood toen de auto in de garage stond. (hartstilstand).
Hij heeft daar 10 dagen in liggen ontbinden voordat ze hem vonden.
Nu is het zo dat de geur blijkbaar in het metaal is gedrongen. Het interieur is volledig vervangen dus kan het niet anders dat deze geur in het metaal is gedrongen.
Nu is het zo dat deze auto heel goedkoop verkocht wordt, maar bestaan er geen technieken om de geur uit dit metaal te verwijderen of te onderdrukken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 16:40

Bij mythbusters hebben ze ook eens zoiets behandeld. Ze hadden toen een varkenskarkas ofzo in een corvette laten rotten voor iets van 3 maanden/weken (zoiets). Het doel was om de auto weer helemaal schoon en geur vrij te maken en hem te verkopen.

Om een lang verhaal kort te maken, het was ze niet gelukt de geur uit de auto te krijgen, professionele schoonmakers er bij, en zelfs enzymen geprobeerd die grote moleculen moesten afbreken. Niks hielp.

Veranderd door Napoleon1981, 20 december 2006 - 16:41

Alien20

Alien20

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 17:05

Niks hielp

Desondanks werd de Corvette wel nog verkocht :oops:
Leidenschaft [...] 2 (ohne Pl) überaus heftige Zuneigung, Liebe zu jmdm => Begierde

seppe1987

seppe1987

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 20:18

ja het is ne porsche carrera
nog geen jaar oud en staat heel goedkoop te koop.
maar als de geur echt niet weg te halen is..

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 22:22

Is er in 10 dagen al ontbinding? Van binnenin het lichaam, maar het lijkt me sterk dat er na 10 dagen al zo'n sterke lucht in die auto hangt dat men hem zo goedkoop wil wegdoen.

Vooral ook omdat je zegt dat die auto een nog geen jaar oud is een porsche nog wel, die gaat echt niet zo goedkoop weg.

Waar baseer je je op? Dat zou ik wel willen weten, kom eens met "bewijs".
Want waar heb je dat gelezen dat wil ik ook wel eens lezen dan.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 23:21

Na 10 dagen lijkt ontbinding in nederland met dit weer me nogal sterk. In een subtropisch klimaat kan ik het me voorstellen, maargoed een gemiddelde begravenis duurt hier ook 4/5 tot 7 dagen. Ik kan me niet voorstellen dat een lichaam dan zwaar ontbonden is na 10 dagen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 23:33

Ik kan je vertellen dat geuren ongelooflijk sterk kunnen blijven hangen aan materialen. Blijkbaar is onze neus voor sommige stoffen extreem gevoelig en doen we niet onder voor een zeer goede speurhond (voor die specifieke stoffen).

Zo heb ik recentelijk een experiment gedaan met aniline. Dit had ik toegevoegd aan wat verdund zwavelzuur om een waterige oplossing te maken van anilinium sulfaat. Daar had ik wat van mijn zelfgemaakte KBrO3 bij gedaan en je wilt niet weten wat je dan voor gore zooi krijgt. De erlenmeyer waarin dat zat had slechts 1 druppel aniline in pakweg 10 ml 2 M zwavelzuur en een klein mespuntje KBrO3, maar toen kreeg ik een vette teerachtige troep, die kleeft aan het glas en die na spoelen met hete NaOH-oplossing, gevolgd door twee maal spoelen met aceton en flink borstelen nog steeds verschrikkelijk stinkt (terwijl het glas er weer spik en span uitziet).

Dus, het lijkt er op dat die geur in het glas is getrokken. Toch geloof ik dat niet. Ik denk dat er een zeer dunne (onzichtbare) laag van moleculen aan het glas zit, die heel langzaam wordt afgegeven. Zoiets zal er ook wel in zo'n auto plaatsvinden. Ik denk dat met een piranha mix of een CrO3/H2SO4 mix die geur echt wel weg te krijgen is. Maar ja... dat doe je niet zomaar even in het interieur van een auto :oops: . Die erlenmeyer van mij moet het ook maar zonder zo'n behandeling stellen, de geur 'slijt' er vanzelf wel uit.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 december 2006 - 08:09

De menselijke neus is behoorlijk gevoelig voor bepaalde stoffen, dus het kan best dat een minuscule hoeveelheid "geurstof" (hoe moet ik het anders noemen? :oops: ) zich heeft gehecht aan een oppervlak, en dat het geleidelijk sublimeert en weer te ruiken is.

En tja.

Da's best jammer van je mooie Porsche!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jeroen_CF

Jeroen_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 09:20

Na 10 dagen lijkt ontbinding in nederland met dit weer me nogal sterk. In een subtropisch klimaat kan ik het me voorstellen, maargoed een gemiddelde begravenis duurt hier ook 4/5 tot 7 dagen. Ik kan me niet voorstellen dat een lichaam dan zwaar ontbonden is na 10 dagen.

De overleden mensen worden in Nederland volgens mij koel bewaard van tijdstip van overlijden to begrafenis, dus kan een lijk dat 10 dagen onder niet gekoelde omstandigheden in een auto heeft geklegen flink ontbinden rotten.

Leg maar eens een stuk vlees 10 dagen in de koelkast en een 10 dagen op het aanrecht, ik weel wel welke nog steeds het lekkerst ruikt/smaakt :oops:

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 10:34

De overleden mensen worden in Nederland volgens mij koel bewaard van tijdstip van overlijden to begrafenis, dus kan een lijk dat 10 dagen onder niet gekoelde omstandigheden in een auto heeft geklegen flink ontbinden rotten.

Leg maar eens een stuk vlees 10 dagen in de koelkast en een 10 dagen op het aanrecht, ik weel wel welke nog steeds het lekkerst ruikt/smaakt :oops:

Jeroen.

Ik heb toch echt zat mensen opgebaard thuis zien liggen voor een behoorlijk aantal dagen. De koeling is daarbij echt afwezig.

En over je voorbeeld met dat stuk vlees, kan ik het alleen maar eens zijn.

Veranderd door Napoleon1981, 21 december 2006 - 10:37

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2006 - 14:17

Ik heb toch echt zat mensen opgebaard thuis zien liggen voor een behoorlijk aantal dagen. De koeling is daarbij echt afwezig.

Ik geloof dat er dan toch wel een soort van koelelementen gebruikt worden.....

# Moderatoropmerking
rwwh: quote ingekort tot het relevante stuk om de leesbaarheid te bevorderen.

Veranderd door rwwh, 23 december 2006 - 15:03

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2006 - 15:08

Natuurlijk worden overleden mensen ook als ze thuis worden opgebaard voldoende gekoeld om ontbinding voor de begrafenis of crematie tegen te gaan.

Zie bijvoorbeeld: http://www.brokkinge...ml/opbaren.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures