[Wiskunde] discontinuiteiten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

[Wiskunde] discontinuiteiten

Ik kom er niet uit:

Voor welke waarde(n) van a heeft de functie f(x)=(2x-3)/(ax2+ax+1) geen discontinuiteiten.

Ik weet dat dit in iedergeval niet het geval is als de noemer nul is, want dan is er een asymptoot, maar ik weet niet hoe ik kan bewijzen bij welke waarde(n) van a dit het geval is. En of er nog meer mogelijkheden zijn om zit te berekenen.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

Indien de noemer nul kan zijn, heeft de functie een discontinuiteit. Waar je dus moet naar gaan kijken is voor welke waarden van a de noemer nooit nul kan worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

daar ligt juist mijn probleem, hoe bepaal ik dat, want ik heb 1 vergelijking met 2 onbeden dan: a en x

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

ax2+ax+1

Hier mag nooit nul uit komen. Het eenvoudigst is om dit precies tegengesteld te doen.

- Reken de nulpunten uit (abc formule), uitgedrukt in a

- Bedenk wanneer er geen nulpunten uitkomen uit de abc formule (denk aan de discriminant)

- bepaal nu voor welke a de bovenstaande functie geen nulpunten heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

ik kom er nog steeds niet uit ik heb nu al een heel a4tje volgeklad met die abc formule maar ik krijg er niet een fatsoenlijke vergelijking uit voor x1 en x2. mijn abc formule ziet er ingevult zo uit:

x1=(-a+(wortel(a2-4a))/2a

x2=(-a-(wortel(a2-4a))/2a

discriminant is dus a2-4a

ik dacht misschien heb ik er wat aan om te zien wanneer deze 0 is, dus heb ik het kwadraat afgesplitst (a-2)2-4, maar daar schoot ik ook niets mee op. Hoe moet ik hieruit dan de nulpunten uitdrukken in a?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

Als de discriminant negatief is zijn er geen reële nulpunten.

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

Zoals TD opmerkte moet je eisen dat de discriminant van de noemer <0 is (want dan kan de noemer nooit 0 worden, en dus ook geen discontinuïteit veroorzaken) en tevens voldoet ook a=0 (kijk maar naar je noemer)

Dus, eis a2-4a<0 <-> a(a-4)<0 <-> 0<a<4.

Tenslotte: 0<=a<4

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

Jeroen schreef:Ik kom er niet uit:

Voor welke waarde(n) van a heeft de functie f(x)=(2x-3)/(ax2+ax+1) geen discontinuiteiten.
Voor iedere a, deze functie heeft nooit discontinuïteiten!

Een functie kan namelijk alleen discontinu zijn op punten in zijn domein.

Als 0[kleinergelijk]a<4 is er sowieso niks aan de hand (de noemer wordt dan nooit nul).

Als a<0 of a[grotergelijk]4 dan wordt de noemer van f nul als x = (1-a[plusmin] :roll: (a2-4a))/2a, en in dat geval behoren die x'en niet tot het domein van f. In alle overige punten van :P is f nog steeds continu.

Ter illustratie, realiseer je dat de volgende functie nergens discontinu is:

Afbeelding

En deze functie wel:

Afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: [Wiskunde] discontinuiteiten

Hoewel je gelijk hebt Rogier, denk ik dat dit niet de bedoeling van het vraagstuk is geweest.

Reageer