Springen naar inhoud

suiker kristalisatie

• Log in om te kunnen reageren

guido14

guido14

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2006 - 11:31

Hoi ik be net nieuw hier en ik heb al eens rondgekeken op deze forum maar ik kom niet echt veel te weten hoe ik een suiker kristal maak

ik heb 2 bakjes met overzadigd water gevuld en bij een een touwtje in gelegd en da andere een kleine steentje
maar er kwam na 2 dagen alleen maar een suiker laag op de oppervlakte is dit goed of doe ik iets verkeerd?? graag een beetje uitleg:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2006 - 13:05

Het laagje suiker wat je op het oppervlak krijgt komt doordat juist hier het water uit de visceuze oplossing verdampt. De oververzadiging aan het oppervlak wordt dan groter dan elders in de oplossing waardoor kristallisatie juist daar plaatsvindt. Wanneer je de bakjes afdekt (huishoudfolie) zul je hier minder last van hebben.

In deze topic staat ook nog wat over de krisallisatie van suiker.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 22 december 2006 - 17:22

2 dagen is te kort, kijk op de volgende link

http://www.experimen...ndijsuiker.html

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2006 - 17:45

Grote suikerkristallen zijn vaak meerdere kristallen door elkaar gegroeid. Daar is heel weinig aan te doen, dat is een eigenschap van de stof.

In een snoepfabriek wordt er heel veel moeite aan besteed om zo klein mogelijke suikerkristallen te laten groeien. Dat wordt gedaan door een superhete geconcentreerde oplossing (120 graden of zo) vliegensvlug af te koelen (in een tel) tot kamertemperatuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures