Fischer projectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Fischer projectie

ik weet dat bij de fischer keten de C-atomen vertikaal moet staan en dat de meest geoxideerde uiteinde bovenaan moet staan.

Maar wat ik niet weet hoe moet ik die bepalen en moet die uiteinde een C-atoom bevatten?

vb -CH=O en -CO-OH welke is dan het meest geoxideerd?

Berichten: 857

Re: Fischer projectie

Een suiker is een koolhydraat en heeft als algemene formule Cn(H2O)n. Dit betekend dat een COOH groep in het suiker niet kan voorkomen. Een suiker bestaat uitsluitend uit een keton of aldehyde groep met voor de rest OH groepen.

Om nu terug te komen op je vraag. Een organische stof oxideert men door een O-atoom te adderen of een H-atoom te verwijderen. Een OH groep is minder geoxideert dan een aldehyde groep. Er is immers een H van de hydroxygroep afgehaald.

Voor een aldehyde groep en een zuurgroep moet je kijken naar welke de meeste O-atomen heeft. Dat is de zuurgroep dus deze is meer geoxideert dan een aldehyde groep

Berichten: 915

Re: Fischer projectie

Oxidatiegetal van een koolstof doe je als volgt:

je neemt de E.N.W. van koolstof en het element dat er aan is gebonden. Het element met de hoogste E.N.W. wordt dus gedeeltelijk negatief, het andere gedeeltelijk positief. (resp. -1, +1) als je zo alle gebonden atomen afgaat, weet je het oxidatiegetal.

Bv.

R-H2C-CH=O

de koolstof is gebonden aan een andere koolfstof:

ENWC=ENWC -->0

aan een waterstof

ENWC>ENWH -->-1 dus 0-1 = totaal -1

en dubbelgebonden aan een zuurstof

ENWC<ENWO -->2* +1 dus -1+2 = totaal 1

de koolstof in de keto-functie heeft dus O.G.=+1

Berichten: 32

Re: Fischer projectie

bedankt voor de hulp. ik denk dat ik het nu begrijp

Reageer