resonantie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 264

resonantie

hoi,

Ik ben mijn examen chemie aan het voorbereiden en kwam de volgende zin tegen in het hoofdstuk over bindingen:

" Het optreden van resonantie gaat meestal met een toename van de stabiliteit van het resonerend bestanddeel gepaard."



8-[

verder staat er geen uitleg bij

ik heb zelf niet echt een idee wat er mee bedoelt wordt, heeft het misschien te maken met het feit dat elektronen dan "uitgesmeerd" worden, en zo de verbinding stabieler maken?

Ik begrijp wel dat het stabieler wordt, maar ik kan zelf dus niet echt een verklaring geven :oops:

Ongetwijfeld kan iemand van jullie dat wel ;)

bedankt en zalig kerst voor iedereen!

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: resonantie

Hoi, ook een goed kerstfeest. Dit is helemaal niet zo eenvoudig te begrijpen! Net als zoveel andere onderdelen van de kwantummechanica. Het is inderdaad zo dat als elektronen meer ruimte krijgen de structuur daardoor in het algemeen stabieler wordt.

Berichten: 168

Re: resonantie

Je kunt het inderdaad beschouwen als het 'uitsmeren' van een lading over een structuur. Hoe meer structuren er mogelijk zijn die de lading op een ander plekje hebben zitten, hoe gestabiliseerder het is, geldt in het algemeen. De bindingen 'verspringen' als het ware. Natuurlijk gaat dat niet altijd op.

Je kunt het misschien vergelijken met over hete kolen lopen. Stel je had één been, dan doet het erg pijn en hou je het niet lang vol. Met twee benen kun je er al overeen hupppelen. Hoe meer benen (resontantiestructuren) je zou hebben, hoe langer je het zou kunnen uithouden (stabieler).

Je kunt de echte theorie nalezen op diverse sites, maar wikipedia is natuurlijk erg overzichtelijk... Succes met je examen!

Berichten: 264

Re: resonantie

8-[ bedankt voor jullie snelle reacties!

ik denk dat ik het al een beetje beter snap (voor zover het te bevatten is) alleen blijf ik het moeilijk hebben met het begrip stabiliteit. Is zo'n geresoneerde molecule dan minder reactief dan een niet geresoneerde? Of heeft het meer met het energieniveau te maken, of allebei? of...?

Ja, de achterliggende theorie kende ik op zich wel al van in het middelbaar, en er ligt nu ook veel interessante literatuur voor mij, maar alleen die stabiliteit kon ik zo weinig over vinden :oops:

Afbeelding m'n examen is pas binnen een maand, maar ik vind het zoiezo leuker om met chemie bezig te zijn dan met mn andere vakken ;)

trouwens, een hele mooie vergelijking met die kolen maak je daar, jeroen, ik zal het onthouden

misschien kan ik de prof wel een beetje omverlullen op het mondeling examen Afbeelding

cheerz

Berichten: 168

Re: resonantie

Energieniveau's van moleculen met een lading liggen normaal gezien boven een neutraal molecuul. Wanneer deze lading een binding aangaat met bijvoorbeeld een ander molecuul, zal de totale energie verlaagd worden. Een binding heeft een lagere energie dan 2 ladingen.

Verder is het gegeven dat alles streeft naar een zo laag mogelijke energie (wordt ook wel vrije Gibbs-energie genoemd). Dus ladingen zullen feitelijk erg graag reageren. (Natuurlijk zal een positieve lading alleen reageren met een negatieve lading.)

Stabiliteit hangt ook erg samen met dit totaalplaatje. Iets is stabiel als het een zo laag mogelijke energie heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: resonantie

Zelfs zonder ladingen kun je hier iets over zeggen:
  • Een structuur die stabieler is door resonantie heeft een lager energieniveu. Om die te laten reageren (in een reactie die die resonantie verbreekt) moet een veel grotere energiebarriere overwonnen worden.
  • Een stuctuur die stabieler is door resonantie heeft een lager energieniveu. Als door een reactie dit resonantiesysteem wordt verbroken, is dat erg ongunstig voor de evenwichtsligging.
Totaal effect: een structuur die is gestabiliseerd door resonantie is veel minder reactief dan je eigenlijk zou verwachten. Probeer maar eens een additie te doen aan het fictieve 1,3,5-cyclohexatrieen (beter bekend als benzeen).

Berichten: 264

Re: resonantie

8-[

en dat zal ik nu nooit meer vergeten!

Ben echt blij dat dit forum er is, het is echt fijn om die discussies te lezen over chemie, en ook leuk om te zien dat er nog veel mensen zijn die chemie zo interessant vinden (het is dan ook een chemieforum natuurlijk)

Ik blijf nog wel even... volgend semester nog heel veel organische :oops:

en ik zal ook proberen de andere mensen te helpen waar nodig, als het lukt. Vind dit zeer leerzaam.

Liefs en nogmaals bedankt!

Berichten: 2.337

Re: resonantie

Probeer maar eens een additie te doen aan het fictieve 1,3,5-cyclohexatrieen (beter bekend als benzeen).


Benzeen is toch helemaal niet fictief? 8-[

Heb het zeker misverstaan :oops:

Berichten: 264

Re: resonantie

hmmm,

ik denk dat rwwh bedoelt dat die structuur fictief is omdat hij alleen maar bijdraagt aan de werkelijke (geresoneerde) structuur..

in werkelijkheid tekenen we zo'n cirkeltje binnen benzeen en kan je dus niet zeggen 1,3,5-cyclohexatrieen, omdat het in feite niet de echte plaats is waar de bindingen zich bevinden, enkel een plaats waar ze zich mogelijk kunnen bevinden.

maar, i could be wrong :oops:

cheerz

Berichten: 168

Re: resonantie

Precies, 1,3,5-cyclohexatrieen bestaat niet als losse structuur, maar altijd is resonantie met 2,4,6-cyclohexatrieen. Dit is exact hetzelfde, alleen 60° gedraaid. Als je dat als structuur moet tekenen, gebruik je een cirkel in een regelmatige zeshoek. De cirkel geeft dan aan dat de lading gelijk verdeeld is over de 6 koolstofatomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: resonantie

Er zijn altijd genoeg mensen die mijn cryptische antwoorden toch begrijpen :oops: Maar pas op! voor benzeen kun je nog veel, veel meer resonantiestructuren tekenen dan die twee. Toegegeven, de anderen dragen elk op zich minder bij dan deze twee grote, maar alles bij elkaar....

Reageer