Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Wie kan me even beter uitleggen hoe men formeel de standaard toestand van een gas defineert?

in mijn boek:

Afbeelding

Wat wil men nu eigenlijk? Bedoelt men dat men de andere parameters zo dienen gekozen te worden dat de volle lijn in de gestreepte lijn te krijgen?

Wie kan me hierbij helpen? Groeten Dank bij voorbaat.

Berichten: 90

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Men wil de volle lijn niet op de stippellijn leggen: dit zijn 2 verschillende toestanden! Men wil 1 formule (bv ideale gaswet) die geschikt is om de stippellijn te beschrijven, zo aanpassen (via fugaciteitsparam.) dat deze ook de volle, kromme lijn kan beschrijven.

De volle lijn is een andere toestand van het gas dan die in ideale omstandigheden. De gebruikte formules (bv de ideale gaswet) zullen het gas volgens een lineair verband definiëren(=stippellijn)

Om toch met deze formules te kunnen blijven werken voegt men bv fugaciteitsparameters toe zodat men de kromme (=volle lijn; het niet-ideale gas) toch kan beschrijven.

Grafiek: voor een ideaal gas is de fugaciteit steeds 1, hoe groot de druk ook wordt. Voor een niet-ideaal gas (of niet ideale gastoestand) wijkt de fugaciteit meer en meer af van 1 als de druk toeneemt (niet-ideaal gas: geen lineair verband meer!)

Berichten: 2.589

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Begrijp ik maar ik ben op zoek naar hoe men nu de standaard waarden defineert? Enerzijds zegt men dat men bij 1bar werkt anderzijds met een fugaciteit van 1 hoe doet men dit?

Berichten: 90

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Standaardomstandigheden: 1 bar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardomstandigheden

Een ideaal gas heeft altijd fugaciteit = 1.

Een niet-ideaal gas heeft een fugaciteit # 1, afhankelijk van de druk waarin het systeem zich bevindt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fugaciteit

Fugaciteit is functie van de druk. En is een maat hoezeer een gas bv bij 1 bar afwijkt van de ideale toestand

De druk 1 bar slaat op de toestand waarin het systeem vertoeft.

De fugaciteit op de afwijking van het ideaal gas.

Je mag deze twee termen niet zomaar aan elkaar linken! Standaardomstandigheden is niet direct gelijk aan ideaal gedrag!

Berichten: 2.589

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Dus men neemt eigenlijk de fugiciteit van een reeel gas bij 1 bar en defineert dat dan als standaard omstandigheden?

Groeten.

Berichten: 90

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Een druk van 1 bar en een fugaciteit = 1 is volgens de tekening de standaardtoestand. Dit komt overeen met het gedrag van een ideaal gas, want dan is de fugaciteit steeds = 1.

Denk dat je het begrijpt hoor 8-[ , maar miss dat ik je steeds verkeerd versta.. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Ken je de definitie van het begrip fugaciteit wel, of wat deze inhoudt? Zo niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fugaciteit .

Niet schrikken van de formules, het gaat erom dat je de eerste 2 regels in eigen woorden kan uitleggen. :oops:

Berichten: 2.589

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Stel ik heb een gas dan volgt een zekere druk. Indien mijn gas nu ideaal is dan kan ik die druk rechtstreeks invoeren in één of andere formuletje.

Indien niet ideaal dan dien ik eerst de fugiciteit te berkenen en dit is dan de druk verbeterd die ik dus terug in deregerlijke formules mag gebruiken.

Karateriseert men de standaard toestand van een (willekeurig) gas nu als volgt? door een druk te nemen van één bar en voor deze één bar dan de fugaciteit te berkenen?

Indien reel is ideaal dan volgt dat fugaciteit is één.

Klopt die? Groeten.

Berichten: 90

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Stel ik heb een gas dan volgt een zekere druk. Indien mijn gas nu ideaal is dan kan ik die druk rechtstreeks invoeren in één of andere formuletje.

Indien niet ideaal dan dien ik eerst de fugiciteit te berkenen en dit is dan de druk verbeterd die ik dus terug in deregerlijke formules mag gebruiken.
--> ja
Karateriseert men de standaard toestand van een (willekeurig) gas nu als volgt? door een druk te nemen van één bar en voor deze één bar dan de fugaciteit te berkenen?
--> Ik denk dat het een nuanceverschil is:

neem p = 1 bar en neem fugaciteit = 1

dan geeft dat punt op de grafiek de standaardtoestand

(zo lees ik het toch op je figuur)
Indien reel is ideaal dan volgt dat fugaciteit is één.
--> ja

Berichten: 2.589

Re: Wat zijn standaardtoestand bij gassen?

Oké bedankt voor de hulp, heb het. Groeten.

Reageer