Springen naar inhoud

Xylitol

• Log in om te kunnen reageren

A. Bakker

A. Bakker

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 18:14

Op de site van Xylifresh las ik hetvolgende:

Xylitol helpt tegen gaatjes
Uit onderzoek naar xylitol als suikervervanger bleek dat xylitol ook zuuraanvallen stopt en tandbederf afremt. Dankzij zijn remineraliserende werking kan xylitol zelfs kleine gaatjes herstellen.

Chemisch gezien is xylitol geen suiker, maar een suikeralcohol. Daardoor zijn bacteriŽn niet in staat er energie uit te halen. Door het regelmatig gebruik van xylitol hechten de bacteriŽn zich niet aan de oppervlakte van de tanden en neemt de hoeveelheid tandplak af.

Het effect van xylitol is langdurig en mogelijk blijvend. Jaren na de test worden nog lage gaatjesscores genoteerd bij proefpersonen.

Ik ben bezig met een exo over tandplaque en zou graag willen weten hoe xylitol nou precies werkt. Op de meeste site's staat wat algemeens net zoals het voorgaande, maar daar heb ik niets aan. Wie kan mij bijvoorbeeld het regeltje Daardoor zijn bacteriŽn niet in staat er energie uit te halen. uitleggen.

Bvd :oops:
Mr. Tandplaque

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 december 2006 - 18:25

Daardoor zijn bacteriŽn niet in staat er energie uit te halen. uitleggen.

Het verhaal gaat andersom. Bacterieen zijn met enzymen wel in staat om ao glucose te gebruiken voor energie winning maar de enzymen zijn niet in staat om xylitol als energiebron te gebruiken.
Dus xylitol geeft wel een zoete smaak maar is geen energiebron voor bacterieen

A. Bakker

A. Bakker

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 18:32

Ik heb ook nog een vraagje over tandglazuur.
Wat gebeurt er als een zuur reageert met calciumhydroxyapatiet? (Ca5(PO4)3OH)
Verdwijnt het Ca of de OH?Kan iemand dit mij uitleggen in structuurformules?
Bij het gebruik van fluor zou ook zoiets gebeuren. :oops:

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 19:29

Bij het gebruik van fluoride in tandpasta wordt de OH vervangen daar een F atoom. Bij aantasting door een zuur denk ik dat hetzelfde gebeurd maar dat ben ik niet zeker. Door de F atoom wordt het tandglazuur minder aangetast.

kijk hier :oops:

Veranderd door chemaniac, 26 december 2006 - 19:43

A. Bakker

A. Bakker

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 19:44

Bij het gebruik van fluoride in tandpasta wordt de OH vervangen daar een F atoom. Bij aantasting door een zuur denk ik dat hetzelfde gebeurd maar dat ben ik niet zeker. Door de F atoom wordt het tandglazuur minder aangetast.

Door de F atoom wordt het tandglazuur minder aangetast. Weet je ook waardoor dit komt?

Het fluorapetiet Ca5(PO4)3F is op ťťn of andere manier beter bestand tegen zuuraanvallen dan hydroxyapetiet....Misschien komt het omdat F- zorgt dat de stof minder basis wordt...?!

Wie kan mij dit uitleggen??

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 19:49

Het fluorapetiet Ca5(PO4)3F is op ťťn of andere manier beter bestand tegen zuuraanvallen dan hydroxyapetiet....Misschien komt het omdat F- zorgt dat de stof minder basis wordt...?!

Dat denk ik ook...

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 december 2006 - 20:08

Ik heb eens rondgekeken ook in de literatuur en er wordt veel onderzoek naar gedaan maar een duidelijk verhaal wat er nu gebeurt kon ik niet vinden.
Het lijkt erop dat de Ca in het apatiet belangrijk is voor de stabiliteit en fluor helpt bij het stabiliseren van de apatiet

Ik kwam ook dit onderwerp tegen op het wetenschapsforum zie link
http://www.wetenscha...ic.php?p=147985

toegevoegd
http://www.kennislin...eb/show?id=4506

Veranderd door Gerard, 26 december 2006 - 20:16

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures