[scheikunde] organischevraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] organischevraag

Op dit moment volg ik de richting LO en BW aan de universiteit van Gent, nu krijgen wij een redelijk aanbod chemie die ons moet voorbereiden op biochemie, algemene chemie is niet echt zo'n probleem maar met organische heb ik heel wat meer probs, ik heb namelijk niet echt een goeie basis hiervan, bij de eerste een vrees ik simpele vraag weet ik al niet meer wat te doen, de vraag luidt:

Benoem de verschillende bindingstypes in onderstaande verbindingen (sigma of pi), en geef aan uit welke atoomorbitalen deze bindingen gevormd worden. Hou hierbij rekening met de verschillende hybridisatietoestanden van elk koolstofatoom. In welke orbitalen komen de eventuele vrije elektronenparen(dubbele stip) voor.

dan krijg ik formaldehyde (methanal) en hoe moet ik hier nu aan beginnen, wanneer is het sigma en wanneer pi maar hoe zit dat met die orbitalen, dezelfde vraag staat ook voor 2-buteen en 2-butanon, ik weet echt niet hoe hier nu aan te beginnen, hopelijk kunnen jullie mij helpen, dank bij voorbaat!!!

Berichten: 857

Re: [scheikunde] organischevraag

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=2650&hl=

bekijk de bovenste link en je snapt het. Ik had hierzelf ook moeite mee maar ik denk dat de bovengenoemde link wel helpt.

Hier nog wat meer links:

http://www.wellesley.edu/Chemistry/chem120/hybrids.html

http://treefrog.fullerton.edu/chem/LS/hybrid.html (animaties)

Als je nog vragen hebt stel ze gerust maar lees dan eerst de links door.

Berichten: 264

Re: [scheikunde] organischevraag

hoi,

ik weet niet of ik zo'n goeie referentie ben, maar als mede-gent student wil ik graag een poging wagen 8-[

Probleem is wel dat ik niet zo goed weet waar je precies problemen mee hebt, want het pi en sigma bindingen gedoe lijkt me toch wel iets voor in de algemene chemie?

pi-bindingen zijn dubbele bindingen, sigma bindingen zijn enkele bindingen. pi bindingen ontstaan door "overlappen" van orbitalen.

om met je voorbeeld verder te werken: formaldehyde CH2O

centraal staat het koolstofatoom en koolstof gaat in feite altijd vier bindingen aan (vier valentie-elektronen), dus hieraan kun je al zien dat er een dubbele pi-binding zal nodig zijn. Dit kan niet met H (1 valentie-elektron), en wel heel goed met O, want die heeft er in feite net 2 tekort!

Dus ontstaat er een dubbele binding tussen C=O

Onze prof chemie gaf ons een formuletje dat geldt voor de eerste twee rijen van het periodiek systeem (dus zeker voor organische verbindingen) om het aantal pi-elektronen te voorspellen:

pi=6X+2-V

waarbij X= het aantal niet H-atomen en V is het totale aantal valentie-elektronen

dus voor formaldehyde:

6*2(1C-atoom + 1-O-atoom, H dus niet)+2- (6+4+1+1)=2

dus twee pi-elektronen, wat betekent 1pi binding.

met die hybridisaties heb ik zelf nog een beetje problemen :oops: dus daar raadpleeg je best iemand anders voor...

Ik hoop dat het wat duidelijker wordt nu?

groetjes, en succes nog met je blok ;)

Berichten: 26

Re: [scheikunde] organischevraag

Bedankt voor jullie hulp!!! dit is echt super dat ik zo rap geholpen word, het is me wel duidelijk nu hoor bedankt en ook succes met den blok

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] organischevraag

jana schreef: pi-bindingen zijn dubbele bindingen, sigma bindingen zijn enkele bindingen. pi bindingen ontstaan door "overlappen" van orbitalen.
Even correctie: dubbele bindingen zijn een combinatie van een sigma en een pi binding. Elke chemische binding is overlap tussen atoomorbitalen. Het echte verschil: sigma bindingen liggen op de lijn tussen de twee atomen, en pi bindingen liggen ernaast. Net als: s orbitalen liggen op de atomen, en p orbitalen ernaast.

Reageer