Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuren

• Log in om te kunnen reageren

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2006 - 20:48

Hallo, ik ben bezig met het leren van de hoofdtuk dat gaat over zuren. Ik gebruik de chemie overal boek en een gids daarvan. Mijn vraag gaat over sterke en zwakke zuren.
In mijn boek staat voor de zuuroplossing van de zwakke zuur, azijnzuur, H+(aq) + Ac-(aq). In mijn gids staat dat azijnzuur een zwakke zuur is en dat bij zwakke zuren er een evenwichtsreactie is, en dat je bij de zuur(zwak)oplossing(azijnzuuroplossing) formule alleen de opgeloste zuurmoleculen moet schrijven. Dus, Ac(aq).

Moet je bij het schrijven van zuuroplossing formules, nou wel letten op zwak en sterk, of niet?

En volgens de gids zijn de zuren in Binas, die onder H3O+ zijn zwakke zuren, en erboven sterk, is dit goed?. In de boek zijn bij alle voorbeelden(zwak of sterk), in de formules geen opgeloste zuurmoleculen, maar H+ + zuurrestion.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb gesteld, groeten.

Veranderd door paklkl, 27 december 2006 - 20:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2006 - 21:52

Bij de sterke en zwakke zuren in binas zijn de sterke zuren afgescheiden door een dikke streep, als dat nog niet duidelijk genoeg is... :oops:

Verder schrijf je calciumcarbonaat in water toch ook niet op als Ca2+ + CO32-, maar als CaCO3 (s), toch? Dat kun je namelijk ook op de zwakke zuren toepassen, aangezien het principe gelijk is.

In binas staan namelijk getalletjes achter de molecuulformule van het zuur. Deze geven aan hoe goed het zuur oplost, de Ka (a van acid) waarden. Net zoals er voor zouten de term Ks bestaat (s van salts of solubility).

Veranderd door FsWd, 27 december 2006 - 23:58

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2006 - 22:56

Bij de sterke en zwakke zuren in binas zijn de sterke zuren afgescheiden door een dikke streep, als dat nog niet duidelijk genoeg is... :oops:

Verder schrijf je calciumcarbonaat in water toch ook niet op als Ca2+ + CO32-, maar als CaCO3 (s), toch? Dat kun je namelijk ook op de zwakke zuren toepassen, aangezien het principe gelijk is.

In binas staan namelijk getalletjes achter de molecuulformule van het zuur. Deze geven aan hoe goed het zuur oplost, de Ka (a van acid) waarden. Net zoals er voor zouten de term Ks bestaat (s van salts of solubility).

Ik weet niet hoe het bij jouw binas is, maar bij mijn is er geen dikke streep die het onderscheid.

Verder schrijf je calciumcarbonaat in water toch ook niet op als Ca2+ + CO32-, maar als CaCO3 (s), toch?
calciumcarbonaat is een zout, als je dat in water oplost krijg je wel Ca2+ + CO32-, maar dat was mn vraag niet...

zen

zen

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2006 - 23:02

Even een kleine reactie op de Kz waarde waar er wordt aangegeven dat deze waarde staat voor de oplosbaarheid van het zuur zoals bij het oplosbaarheidsprodukt van zouten. Kz is hier het produkt van de waterstofionen met de acetaationen gedeeld door de concentratie ongesplitst waterstofacetaat. De ingebrachte hoeveelheid ongesplitste moleculen gaat volledig in oplossing maar deze moleculen gaan maar gedeeltelijk tot splitsing over dus.
groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2006 - 23:45

Bij de sterke en zwakke zuren in binas zijn de sterke zuren afgescheiden door een dikke streep, als dat nog niet duidelijk genoeg is...  :oops:

Ik weet niet hoe het bij jouw binas is, maar bij mijn is er geen dikke streep die het onderscheid.

Verder schrijf je calciumcarbonaat in water toch ook niet op als Ca2+ + CO32-, maar als CaCO3 (s), toch?
calciumcarbonaat is een zout, als je dat in water oplost krijg je wel Ca2+ + CO32-, maar dat was mn vraag niet...

Mijn punt was dat ketelsteen (calciumcarbonaat) juist NIET (tot heel weinig, maar je kunt evengoed niet van een goede oplosbaarheid spreken) in ionen splitst als je het in water dumpt, net zoals azijnzuur dat maar in kleine mate doet en we nog steeds AcOH zeggen en niet AcO- + H3O+.

Verder boeit het me niet echt of dit je vraag was of niet. Het gaat erom en dat is specifiek voor het huiswerkforum, dat je had kunnen weten als je het eerste topic zou lezen:

We zijn er om je te helpen met je huiswerk, niet om het voor je te maken! Als je ergens niet uitkomt, vertel er dan ook altijd bij wat je al hebt geprobeerd en eventueel wat jij denkt dat het zou moeten zijn.

Bron: http://www.chemiefor...?showtopic=1780

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2006 - 23:53

We zijn er om je te helpen met je huiswerk, niet om het voor je te maken! Als je ergens niet uitkomt, vertel er dan ook altijd bij wat je al hebt geprobeerd en eventueel wat jij denkt dat het zou moeten zijn.

Ik heb alleen een vriendelijk vraagje gesteld, waarop ik antwoord wou hebben, dus ik weet niet waarover je het hebt. En als jij niet serieus wilt antwoorden, waarom doe je het dan toch?

# Moderatoropmerking
rwwh: nutteloze kilometer quote weggehaald. Zouden we de discussie over het forum kunnen houden op een andere plek? Bijvoorbeeld een topic in "Suggesties"?

Veranderd door rwwh, 28 december 2006 - 14:30

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2006 - 23:58

Ik antwoord wel degelijk serieus, maar als jij niet weet dat ketelsteen een onoplosbaar zout is, loopt mijn hele antwoord en vergelijking in de soep.

Om deze toch wat bij te schaven:

Je schrijft calciumcarbonaat in water toch ook niet op als Ca2+ + CO32-, maar als CaCO3 (s), toch? Dat kun je namelijk ook op de zwakke zuren toepassen, aangezien het principe gelijk is.

Dit betekent dus dat het wel degelijk van belang is hoe je het zuur opschrijft. De zwakke zuren worden allemaal in niet geladen vorm opgeschreven, tenzij het een reactievergelijking is zoals je die voor een pH-bepaling opschrijft, daar is het juist wel weer van belang.

Voorbeeldje: CH3COOH (azijnzuur) + Na+ + OH- --> Na+ + CH3COO- + H2O

Je zal je vast afvragen waarom het acetaat deel in het tweede deel wel in ionvorm staat. Dit komt omdat natriumacetaat wel weer goed oplost in water.

Nu over die getalletjes: ik hoop dat je een zeer duidelijk onderscheid ziet in de getallen qua grootte: van de eerste groep zijn de Ka waarden allemaal groter dan 1, terwijl die dat van een hele grote groep niet zijn. Zou dit iets te maken hebben met het sterk/zwak zijn?

Veranderd door FsWd, 28 december 2006 - 00:05

omergun

omergun

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 00:36

<knip>

Ik had vergeten dat calciumcarbonaat niet oplosbaar was, ik keek naar de algemene regel, dus op basis van algemene zouten.

Ten tweede wil mijn vraag nog verduidelijken---->

Omdat azijnzuur een zwakke zuur is, is er een evenwichtsreactie gaande, dus met 2 pijlen. CH3COOH(aq) ---> <---- H+(aq) + CH3COO-(aq)

azijnzuur=CH3COOH(HAc)
volgens mijn boek is de formule van azijnzuuroplossing=H+(aq) + Ac-(aq) en volgens mijn gids is azijnzuuroplossing=CH3COOH(aq). Is dan, wat in boek staat fout en waarom gaan ze in de boek op basis van 1 regel, dus niet lettend op zwak of sterk, en waarom in de gids niet? Is het dan niet belangrijk hoe je het schrijft, ik wil alleen zeker weten wat het moet zijn, wanneer ik een vraag als 'geef de formule van de volgende oplossingen' op een schoolexamen krijg.

Voorbeeldje: CH3COOH (azijnzuur) + Na+ + OH- --> Na+ + CH3COO- + H2O
Dit is toch een zuurbase reactie?

Veranderd door rwwh, 28 december 2006 - 14:31

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2006 - 02:03

Ik heb in ieder geval geleerd een zwak zuur in zijn niet-geÔoniseerde vorm met inderdaad (aq) erachter te schrijven, en het voorbeeldje is inderdaad een zuur-base reactie. Goed gezien btw :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures