Springen naar inhoud

[scheikunde] heliumkern

• Log in om te kunnen reageren

bgeorge

bgeorge

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 11:21

Er werd mij gevraagd de dichtheid van een helium kern te berekenen, nu dacht ik eerst massa van heliumkern vinden en aangezien de kern bestaat uit 2 prot en 2 neutr tel ik gewoon 2maal de massa van respect 1 prot en 1 neutr bij elkaar op. Blijkt dat dit niet klopt, het getal dat ik uitkomen is 0,003 groter en er zijn gn fouten met beduidende cijfers, ik vond dan dit antwoord vd prof: voor massa he-kern: 4,0026 (PSE) x 1,66054 x 10^-24, nu is dit mijn probleem het eerste getal begrijp ik maar hoe komt hij aan het tweede getal, is dit een cste waar ik niet van op de hoogte ben?
Thnx voor de hulp
Bert

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 28 december 2006 - 12:18

Hoi Bert, kan je in je volgende berichten de afkortingen achterwege laten? Dat maakt het wat leesbaarder.

De 1,66 x 10-24 is de factor die 'u' (atomaire massa-eenheid) omzet in g.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 14:04

Een atoomkern is niet precies even zwaar als de som van de massa's van de losse neutronen en protonen. Dit komt doordat een samensmelting van elementaire deeltjes tot een atoomkern energie oplevert (of juist wat energie kost). Een heliumkern ligt energetisch gezien lager dan twee losse neutronen en protonen. Het verschil in energieinhoud uit zich in een verschil in massa volgens ΔE = Δm·c2.

bgeorge

bgeorge

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 09:23

Ok bedankt voor jullie hulp!!
Groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures