Springen naar inhoud

Homogeniseren!

• Log in om te kunnen reageren

miekevanderheijden

miekevanderheijden

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 14:01

Als ik een hoeveelheid monster (mais) van 3 kilo gemalen heb en over de monsterverdeler gehaald heb, hoe kan ik dan testen of het monster (in 64 potjes) homogeen is?

Heeft er iemand suggesties?

Het enige wat ik kan bedenken is een soort van steekproef. Uit 10 potjes het zetmeelgehalte bepalen en met elkaar vergelijken. Binnen 10% ?? is acceptabel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2006 - 14:14

Je kan er ook het hele principe van 95% betrouwbaarheidsinterval overheen gooien. Dit wil zeggen dat je voor 95% zeker bent dat er bijvoorbeeld 50 g maismeel in een potje zit. Als jij nu aankomt met een rijtje gegevens, zal ik je laten zien hoe je dat uitrekent. :oops:

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 december 2006 - 14:33

hoe kan ik dan testen of het monster (in 64 potjes) homogeen is?

Je zult eerst moeten definieren wat in dit verband homogeen is.
DWZ je zult moeten aangeven welke componenten in je meel bepalend zijn en hoeveel variatie je mag accepteren.
Zoals je voorstelt kan zetmeel zo'n parameter zijn maar het zou ook bijvoorbeeld de deeltjesgrootte kunnen zijn

Veranderd door Gerard, 28 december 2006 - 14:34

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2006 - 15:14

Als zetmeel vůůr het malen en verdelen al homogeen in een maiskorrel aanwezig is, dan kun je met zetmeelmetingen de homogeniteit niet controleren.
Eigenlijk moet je een stof/component nemen die vůůr het malen juist niet homogeen aanwezig is.

Ik weet niet precies hoe een maiskorrel in elkaar zit. Als dat van zichzelf al een homogeen iets is, dan is de deeltjesgrootteverdeling inderdaad een goede parameter.
Als er iets inhomogeen over de korrel verdeeld is, dan zou ik juist die stof/component nemen.

miekevanderheijden

miekevanderheijden

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 15:30

Het is zo dat ik een zak heb van 10 kilo onbewerkte mais. Deze heb ik gemalen op 1 mm en m.b.v. een monsterverdeler verdeelt over 64 potjes (ongeveer 150 gram). Van dit monster dien ik het zetmeelgehalte te bepalen. Maar voordat ik dat ga doen, moet ik zeker weten dat de samenstelling van deze 64 potjes gelijk is aan elkaar. Dus homogeen.

Zo heb ik ook een zak van 10 kilo bewerkte mais. Ook deze is gemalen en met de monsterverdeler verdeelt over 64 potjes.

Hoe kan ik hier een homogeniteitstest op loslaten?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zit namelijk helemaal vast.

Veranderd door miekevanderheijden, 28 december 2006 - 15:31

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 december 2006 - 16:52

Hallo Mieke,

Je zult toch meer informatie moeten geven over hoe homogeen het zetmeel verdeeld moet zijn over de monsters. Handig is ook als je kunt aangeven wat je wilt gaan doen met die 64 potjes monster.

Stel je bepaalt het zetmeel gehalte in 10 potjes met een test die een vc heeft van 10% en je homogeniteit moet beter zijn dan 3% dan is het zinloos omdat je dan kijkt naar de spreiding in de analyse en niet naar spreiding in het zetmeelgehalte.

miekevanderheijden

miekevanderheijden

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 09:19

Handig is ook als je kunt aangeven wat je wilt gaan doen met die 64 potjes monster.

Deze 64 potjes zijn bedoeld als voorraad. Ik ga met dit monster een zetmeelanalyse opzetten en wanneer het eerste potje leeg is (met inwegen) kan ik het tweede potje pakken. Het is gewoon een voorraad. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het geheel homogeen verdeeld is over de 64 potjes.

Je zult toch meer informatie moeten geven over hoe homogeen het zetmeel verdeeld moet zijn over de monsters.

Ik weet niet wat een goede richtlijn is voor hoe homogeen het zetmeel verdeeld moet zijn. Wat wordt er doorgaans genomen?

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 09:22

Ook een truc is alle 64 stalen te analyseren. Het gemiddelde geeft dan perfect de zetmeelconcentratie aan. Jammer van't vele werk dan.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 29 december 2006 - 10:03

Uitgaande van het punt dat je de de mais al gemalen en goed gemengd verdeeld hebt over de potjes zou ik voorlopig aannemen dat ze voldoende homogeen verdeeld zijn om als referentiepreparaat te dienen.

Ik zou de zetmeelanalyse goed uitzoeken en de binnen- en tussenrun variatie bepalen. ( N >= 20 en uit een pot)
Bij het gebruik van de pot zou ik er heel veel aandacht aan besteden de inhoud zeer goed gemengd te houden omdat ik het risico aanwezig acht dat de verdeling in de pot niet homogeen blijft .(grote, kleine, lichtere, zwaardere korrels met verschillende samenstelling)

Ik zou een tweede seriepotjes met meel maken of een meel met een bekend gehalte aan zetmeel kopen ter controle van de eerste serie en deze in elke run meenemen. Op basis van de uitkomsten van dit controlemonster kun je dan zien of er iets mis is met de analyse cq de eerste meelserie.
Je kunt overwegen het volgende potje een paar keer te analyseren als het in gebruik zijnde potje op gaat raken.
Dit is betrouwbaarder dan een check van de potjes na het malen omdat je nu de controle van het gehalte uitvoert op het moment dat je het volgende pot aanbreekt.

miekevanderheijden

miekevanderheijden

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 10:40

Bij het gebruik van de pot zou ik er heel veel aandacht aan besteden de inhoud zeer goed gemengd te houden omdat ik het risico aanwezig acht dat de verdeling in de pot niet homogeen blijft .(grote, kleine, lichtere, zwaardere korrels met verschillende samenstelling)

Hier maken wij al gebruik van. Ook nemen we het nieuwe potje een keertje in duplo mee als we van het ene naar het andere potje overstappen.

Is het volgende een mogelijke homogeniteitstest?:

Ik heb 64 potjes bewerkte mais (I) en 64 potjes ONbewerkte mais (II)
Van I neem ik 10 potjes in duplo (8 voor de statistiek en 2 reserve) en het controlemonster mee.
Van II neem ik 10 potjes in duplo (8 voor de statistiek en 2 reserve) en het controlemonster mee.

Deze 42 inwegen ga ik analyseren op eiwitgehalte en asgehalte (deze hebben een minimale variantie in de analyse -> geven goede resultaten)

Hiervan bereken ik van beide series (I en II) de:
F
Fcri
gem
sd
RSD(%)
RSD max

Kan iemand me vertellen of dit statistisch gezien en goede test is om te kijken of mijn monster homogeen verdeeld zijn over de potjes?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 29 december 2006 - 13:47

Ik herken het begrip RSD(%) en RSD max niet, de F-toets test op de spreiding en als de RSD test op het gemiddelde dan is het mijn inziens voldoende en anders zou ik de t-toets toevoegen om op het gemiddelde te testen.

Toevoeging:
Of het een goede manier is kijk eens op de volgende link over de Power van een steekproef

http://www.euronet.n...meth/power6.htm

Veranderd door Gerard, 29 december 2006 - 14:03

miekevanderheijden

miekevanderheijden

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 08:57

Kan iemand mij vertellen wat de F-toets inhoud en hoe ik deze uit kan voeren? Ik weet dat Fcri de waarde heeft van 5,19. Maar hoe komen ze aan dat getal?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 januari 2007 - 10:54

Een link over statistiek, hier kun je de informatie vinden over de F-toets.

http://www.wynnecons...=F-toets&meta=#

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures