titratie in niet waterig milieu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

titratie in niet waterig milieu

Dag mensen!

De blok is volop bezig, en ik snap niet veel van titraties in niet waterig midden... In de Eur. Ph. doen ze voor de gehaltebepaling van natrium diclofenac een titratie in NWM met perchloorzuur. Naar mijn mening is dit omdat het diclofenac zelf zuur is door de COOH-groep, en dus niet oplost in water. Maar moet deze titratie dan niet met een base gebeuren, bvb NaOH, waarom met een sterk zuur als het perchloorzuur?

Voor de gehaltebepaling van adrenalinetartraat gebeurt eenzelfde titratie, eveneens met perchloorzuur. Maar het adrenaline is dan ook een base, en niet wateroplosbaar, dus vandaar de titratie met een sterk zuur (denk ik).

Kan iemand mij wat meer uitleg bezorgen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

een studentje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie in niet waterig milieu

Je hebt het daarom ook over het basische natrium diclofenac en niet over het diclofenac-zuur. Hetzelfde eindkopje als in natriumacetaat dus.

Berichten: 3

Re: titratie in niet waterig milieu

Dus als ik het goed begrijp, is het natriumdiclofenac een basisch zout, omdat het verkregen werd door reactie van een zwak zuur (diclofenac) met een sterk base (NaOH). Dit titreert men dan met het perchloorzuur.

Maar dan is het adrenalinetartraat een zuur zout, dat verkregen werd door reactie van een zwak base (adrenaline) met een sterk zuur (wijnsteenzuur). Waarom titreert men dit zure zout dan met het perchloorzuur? En waarom voert men een titratie in niet waterig midden uit, het zout is immers toch wateroplosbaar?

Bedankt voor je reactie,

Muriel

Reageer