De bereiding van fosfor(III)bromide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

De bereiding van fosfor(III)bromide

Ik ben van plan om fosfor(III)bromide te maken en deze stof dan te gebruiken voor het maken van acyl bromides.

In dat artikel las ik dat je zeer eenvoudig PBr3 kunt maken door toevoeging van watervrij broom aan rode fosfor. Echter, recent las ik op dit forum dat toevoeging van broom aan rode fosfor ervoor zorgt dat de rode fosfor gaat ontbranden!

Komt daar nog eens bij dat deze stof levendig reageert met water, waardoor verdunnen met water om verbranding te voorkomen geen al te beste oplossing is.

Verder duiken er nog onheilspellende berichten over deze stof op, bijvoorbeeld:

"PBr3 is a reasonably strong reducing agent, and the oxidation of PBr3 with oxygen gas is more vigorous than seen with PCl3. It gives an explosive reaction that forms P2O5 and Br2." (bron: wikipedia)

Weet iemand hoe ik PBr3 op een veilige manier kan maken?
Hitting it... by chance?

Berichten: 3.145

Re: De bereiding van fosfor(III)bromide

PBr3 maak je beslist niet veilig door fosfor bij broom te gooien. Kijk maar eens naar het experiment dat ik heb gedaan met milligrammen:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...+Cl2/index.html

Met gebruik van grammen komen er ongelukken.

Wil je PBr3 maken, los dan broom op in methyleenchloride of tetra en voeg dan beetje bij beetje fosfor toe. Door de verdunning gaat de reactie minder heftig. Je krijgt dan een oplossing van PBr3 in het oplosmiddel.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: De bereiding van fosfor(III)bromide

Interessante site, daarop kan ik voortaan beter eens kijken vooraleer ik iets ga maken!

Tnx :oops:
Hitting it... by chance?

Reageer