Magnetron chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Magnetron chemie

Hey hallo,

Ik ben bezig geweest met magnetron chemie of microwave chemistry, oftewel het uitvoeren van syntheses in een magnetron.

Ik vraag me af wat de invloed is van de dissipatiefactor, de dielectrische constante en het dielectrisch verlies van een materiaal op hoe goed een synthese verloopt. En wat hebben deze factoren met elkaar te maken?

Ik heb wel iets gelezen over dat de dielectrische constante 'de ruimte in een molecuul vergroot' waardoor microwaves makkelijker passeren waardoor de synthese sneller zou gaan.

De begrippen klinken mij erg vaag in de oren en ik kan ze niet echt linken aan microwave chemie, kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt!

Groetjes, Jolieke

Berichten: 19

Re: Magnetron chemie

Of weten jullie ergens waar ik 't kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Magnetron chemie

Al eens op wikipedia gekeken of ge[GOOGLE]

Wiki :oops:
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 19

Re: Magnetron chemie

aan wiki heb ik niet veel..

Heb er wat artikelen op nagelezen en dit is wat ik tot nu toe heb.

de relatieve permittiviteit (ε')is een maat voor 'hoe graag' een molecuul gepolariseerd wordt door een elektrisch veld.

Het dielectrisch verlies (ε'') geeft een indicatie van de mogelijkheid van een medium dielektrische energie om te zetten in warmte.

De dielektrische verlies tangent (tanδ) definieert de mogelijkheid van een materiaal om elektromagnetische energie om te zetten in warmte energie bij een bepaalde temperatuur en frequentie.

Deze verhouden zich met elkaar als;

tanδ = ε'/ε''

Nu zijn ε' en ε'' op te zoeken voor verschillende materialen en ik neem aan, hoe hoger, hoe beter een materiaal microwaves opneemt? En dus de reactietijd verkort wordt??

Hangt dit dus (kort door de bocht) af van de polariteit van een materiaal? Water is gevoeliger voor microwaves dan bijvoorbeeld hexaan?

Kan iemand mij simpel uitleggen wat 'dielectrisch' betekend? :oops:

Klopt het een beetje? Verlies ik geen belangrijkere factoren uit het oog?? (welke de reactietijd mbv microwaves verkorten tov conventionele reacties)

Berichten: 42

Re: Magnetron chemie

Hallo,

In een condensator vinden we materiaal dat dielectrisch is, het dielectricum. Dit is een tussenliggende isolerende laag tussen de 2 metalen gedeelten die in een condensator zitten, het dielectricum laat toe dat het magnetische veld van wisselstroom doorgelaten wordt en dat gelijkspanning wordt tegengehouden aldus kan men bv een wisselstroomsignaal scheiden van de gelijkstroom. Het dielectrisch materiaal kan gaan van een luchtlaagje tot keramiek en een oxidelaagje op metaal.

groeten

Reageer