Springen naar inhoud

replicatie van DNA

• Log in om te kunnen reageren

conan

conan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2006 - 14:32

in mijn cursus bacteriologie staat geschreven dat replicatie van bacterieel DNA semi-conservatief gebeurt. wat wil dat precies zeggen, en wat is het verschil met dispersief en conservatief?
alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2006 - 14:33

Wat betekent conserveren? Bewaren.
Wat betekent semi? Half.

Zou je die vertalingen op een dubbelstrengs DNA-keten kunnen toepassen?

conan

conan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2006 - 14:46

hmm. :oops:
dus bij semi-conservatief wordt 1 string afgestaan waarop een andere string aangemaakt wordt die dan uiteindelijk zal dienen als het DNA van de nieuwe cel(bacterie)
bij conservatief zal dus het oude DNA gerepliceerd worden maar de beide 'oude' stringen zullen dus na replicatie terug bij elkaar komen. en het DNA voor de nieuwe cel zal dus 'nieuw' gevormd zijn.
wat is dan dispersief en ken je daar een vb van? en bij eucaryoten is dat dan ook semi-conservatief?

Femm

Femm

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 12:14

Dipersief is volgens mij dat er uiteindelijk twee strengen DNA ontstaat, waarvan beide kanten (de 5'-3' en de 3'-5'kant) bestaan uit oud- en nieuw DNA.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 16:46

Een 'kant' van DNA vind ik een vrij ongelukkige uitdrukking. Dan zou ik eerder aan een uiteinde van een streng denken. Praat daarom liever over de 3'-5'-streng.

en de drie replicatiemechanismen waarover hier sprake, zijn zeer mooi uitgelegd in deze link. Het duurde maar twee minuutjes om hem op te google'n. Even naar beneden scrollen en de hele uitleg staat er, zelfs met een figuur! Je zal het meteen doorhebben.

Toch nog even vermelden dat het drie theoriŽn zijn, waar in de loop der tijd, maar ťťntje van is overgebleven, de semi-conservatieve replicatie. Een voorbeeld van dispersieve replicatie is dus onmogelijk te geven. En het impliceert ook dat eukaryotische cellen op de semi-conservatieve manier hun DNA repliceren, zoals elke andere natuurlijke replicatie van DNA!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures