demi-water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 16

demi-water

hej ik heb een vraagje ik heb wel gelezen dat je zelf demiwater kan maken en dat heb niet erg goed is voor de mens maar kan je ook meten of het wel echt demi-water is? zo ja hoe kan je dat dan meten?

alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Win

Berichten: 278

Re: demi-water

Geleidbaarheid

Re: demi-water

zoekfunctie van het forum en dan dit topic

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...29&hl=demiwater

Berichten: 16

Re: demi-water

daar heb ik al op gekeken maar dat beantwoorde mijn vraag niet.

Berichten: 3.145

Re: demi-water

Ik denk inderdaad dat testen van de geleidbaarheid het meest betrouwbare resultaat geeft.

Een andere methode zou kunnen zijn om een redelijk grote hoeveelheid water helemaal droog te dampen. Er mag dan geen meetbaar/zichtbaar residu achterblijven.

Berichten: 147

Re: demi-water

De dichtheid kan ook een aanwijzing geven. Je hebt hier dan wel erg nauwkeurige apparatuur voor nodig aangezien de dichtheid van bijvoorbeeld kraanwater erg dicht bij die van zuiver water ligt (denk ik).

De relatieve fouten in de balans en pipet (voor het volume) zullen kleiner moeten zijn dan het relatieve verschil in dichtheid, anders heeft zo'n bepaling weinig zin.

Zijn jullie het hier mee eens?

Berichten: 3.145

Re: demi-water

Die dichtheidsbepaling lijkt mij praktisch niet uitvoerbaar. Ik zou gaan voor het verdampen van een redelijke hoeveelheid water en bekijken hoeveel residu er achter blijft. Bijvoorbeeld 100 ml leidingwater laat al gauw enkele tientallen mg residu achter en dat is goed te merken.

Berichten: 274

Re: demi-water

Die dichtheidsbepaling lijkt mij praktisch niet uitvoerbaar. Ik zou gaan voor het verdampen van een redelijke hoeveelheid water en bekijken hoeveel residu er achter blijft. Bijvoorbeeld 100 ml leidingwater laat al gauw enkele tientallen mg residu achter en dat is goed te merken.
Dat zou inderdaad kunnen ja op die manier, en er zullen vast wel grenzen zijn wanneer water precies demiwater is.

Berichten: 16

Re: demi-water

oke dus de geleidbaarheid is dus ongeveer de beste methode om te gebruiken.

ik dank jullie voor jullie medewerking :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: demi-water

In chemische normmethoden waarbij water een rol speelt, wordt voor demiwater een maximaal geleidingsvermogen bij 25 C van 0,1 mS/m vereist (1 µS/cm).

Edit: typefoutje.

Berichten: 16

Re: demi-water

nog ff een klein vraagje tussendoor voordat ik het verkeerd opschrijf.. moet de gleiding van demiwater nou kleiner/lager zijn dan leidingwater of juist niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: demi-water

In leidingwater zitten een aantal zouten die voor geleiding zorgen. In demiwater mag eigenlijk niets meer zitten. De geleiding van demiwater is dus lager.

Berichten: 8

Re: demi-water

In demiwater kunnen best wel deeltjes zitten die geen effect op geleiding hebben.

Men spreekt ook wel gedeminiraliseerd water, dus zonder mineralen?

Berichten: 139

Re: demi-water

bestaat er nou eigenlijk een wezenlijk verschil tussen demi water en aqua destill.

ik heb ergens gelzen dat de methode voor zuiveren anders is maar is er een vershcil in water??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: demi-water

Wanneer de zuiveringsmethode anders is, zullen ook andere typen en hoeveelheden verontreinigingen aanwezig blijven.

Reageer