[scheikunde] de halogenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[scheikunde] de halogenen

hallo

ik moet voor school een werk maken over de halogenen maar ik zit een beetje vast

ik heb al alle halogenen afzonderlijk besproken en dan de belangrijkste toepassing

maar wat kan ik nu nog schrijven:s

weet iemand wat ik nog kan schrijven

ik ben van plan om verder nog een vergelijking te maken tussen de verschillende halogenen zoals ionisatieenergie en zo

en dan nog een paar proeven die ik dan verwerk

maar wat kan ik nog schrijven

heeft iemand ideeen

groeten poef

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] de halogenen

Zomaar wat vragen. Misschien heb je er wat aan...

Alle halogenen zijn oxidatoren, de ene sterker dan de andere. Misschien kun je uitleggen waarom de ene sterker is dan de andere?

Zo zijn ook de halogeenzuren verschillend van sterkte (HF, HCl, HBr, HI). Waarom is dat?

HF is hiervan het zwakste zuur, maar gek genoeg is het wel het enige zuur dat glas (met merkbare snelheid) aantast. Waarom doe alleen HF dat?

Welke halogeenverbindingen spelen een rol en wat is die rol in het aantasten van de ozonlaag?

Misschien zijn er nog meer toepassingen te beschrijven, maar dan zou je de toepassingen die je al hebt moeten geven.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] de halogenen

hallo

erg bedankt

de meeste van deze dingen heb ik er eigenlijk wel al ingestoken:s

heeft er soms nog iemand ideeën?

zowel onderwerpen die ik nog kan behandelen als proefjes?

groeten

poef

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] de halogenen

Proefjes, om de halogenen te laten zien zijn altijd leuk. Hier eentje die de verdringingsreeks chloor--broom--jood laat zien. Chloor verdringt broom, broom verdringt jood.

Op school kun je chloor (laten) maken door wat chloorkalk (of beter: calcium hypochloriet, of vast zwembad chloor) toe te voegen aan verdund zoutzuur. Je krijgt het geelgroene gas dan duidelijk te zien, best wel aardig om dit te zien. Neem ca. 2 gram zwembadchloor of chloorkalk en schenk hier zo'n 10 ml verdund zoutzuur overheen in een erlenmeyer van 100 ml en gebruik een glasplaatje om deze even af te dekken.

Vervolgens schenk je dit gas in een andere erlenmeyer (gaat vrij goed, het is veel zwaarder dan lucht), zonder dat je vloeistof meeschenkt. Dan voeg je aan dat groene gas een oplossing van 2 gram kaliumbromide in 5 ml water. De vloeistof wordt direct oranje/rood en je krijgt ook direct de bruinrode broomdamp te zien. Ook dit is weer erg leuk om te zien. Gebruik weer een glasplaatje om de erlenmeyer af te dekken, dan kun je rustig de bruinrode damp laten zien.

Tenslotte schenk je de bruinrode damp weer over in een andere erlenmeyer. Dit gaat wat moeizamer, maar je krijgt zeker wel wat over. Voeg aan deze erlenmeyer een klein schepje kaliumjodide toe en plaats daar 1 druppel water op. Het papje wordt zwart/grijs. Verwarm vervolgens die erlenmeyer voorzichtig en je zult een prachtige dieppaarse damp van jood zien.

Op deze manier kun je het theoretische verhaal over de halogenen en het verdringen/vervangen heel leuk praktisch demonstreren. Het zijn best interessante stoffen om te zien. Als je nou deze proeven doet en al doende de theorie er bij geeft, dan heb je helemaal een leuk verhaal. Fluor kun je helaas niet zien/maken en laten reageren met een chloride. Fluor kan alleen in de allerbest uitgeruste labs worden gemaakt, omdat het zo ongelooflijk reactief/agressief is.



Let wel op, deze proeven moeten in de zuurkast. Damp/gas van de halogenen is giftig en bijzonder irriterend op de luchtwegen.


Ik wil ook ten zeerste afraden om proeven te doen met fluoriden of waterstoffluoride, het is echt een stuk gevaarlijker dan de andere halogeniden.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] de halogenen

poef schreef: hallo

ik moet voor school een werk maken over de halogenen maar ik zit een beetje vast

ik heb al alle halogenen afzonderlijk besproken en dan de belangrijkste toepassing

maar wat kan ik nu nog schrijven:s

weet iemand wat ik nog kan schrijven

ik ben van plan om verder nog een vergelijking te maken tussen de verschillende halogenen zoals ionisatieenergie en zo

en dan nog een paar proeven die ik dan verwerk

maar wat kan ik nog schrijven

heeft iemand ideeen

groeten poef
Misschien kun iets over de bindingssterktes vertellen die halogenen aangaan met andere stoffen en onderling. Zoals de binging tussen Cl2 is die sterk of niet, waarom etc.

Die proefjes zijn wel een gaaf idee.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] de halogenen

hallo

owk dit ziet er inderdaad erg gaaf uit;)

ik hoop dat ik toestemming krijg om deze proef uit te voeren

ik was zeker niet van plan proeven te doen met difluor of zo:p

het is net iets te gevaarlijk;)

erg bedankt

ja die bindingsenergien vind ik erg intressant

ik ben er nu een artikel over aan het lezen en ga het daarna zeker opnemen in mijn werk

groeten poef

Berichten: 497

Re: [scheikunde] de halogenen

Laatst heb ik ook iets dergelijks gedaan om jood te isoleren:

NaCl - NaClO mengsel met zoutzuur gemixt en het gas over kaliumjodide-oplossing uitgegoten.

Het is een waar kleurenspektakel.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] de halogenen

owk allemaal bedankt

ik ben nu van plan iets te schrijven over de gevormde stoffen die ontstaan nadat een halogeen heeft gereageerd met een organische stof

in de les hebben wij al verschillende synthesewegen gezien voor halogeenalkanen, gringard reagens, aromaten halogeneren en zuurchloriden

zijn er nog belangrijke stofklassen waarin een halogeen deel uitmaakt van de functionele groep?

alvast bedankt;)

ps: als jullie nog iets anders weten dat ik zeker moet vermeld mogen jullie het echt laten weten;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] de halogenen

Friedel-Craft acylering/alkylering. Vorming van een ylide, beide niet echt functionele groepen, maar wel essentiëel voor die reacties. Halogenen kun je eigenlijk overal wel gebruiken waar je een goede leaving group voor nodig hebt.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de halogenen

Marjanne schreef: Zomaar wat vragen. Misschien heb je er wat aan...

Alle halogenen zijn oxidatoren, de ene sterker dan de andere. Misschien kun je uitleggen waarom de ene sterker is dan de andere?

Zo zijn ook de halogeenzuren verschillend van sterkte (HF, HCl, HBr, HI). Waarom is dat?

HF is hiervan het zwakste zuur, maar gek genoeg is het wel het enige zuur dat glas (met merkbare snelheid) aantast. Waarom doe alleen HF dat?

Welke halogeenverbindingen spelen een rol en wat is die rol in het aantasten van de ozonlaag?

Misschien zijn er nog meer toepassingen te beschrijven, maar dan zou je de toepassingen die je al hebt moeten geven.
oke, nou is het allemaal heel leuk enzo. maar ik heb het ook nodig. waarom is dat dan allemaal?

x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] de halogenen

En dat is iets dat je zelf mag uitzoeken, dit is geen huiswerkforum ;) Google zal je in de meeste gevallen bijzonder adequaat kunnen helpen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de halogenen

ja nou dat heb ik dus al gedaan. óf ik kan niet zoeken óf ik kan het niet vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] de halogenen

Beslist je eerste suggestie. 8-)

Dit vind ik na één keer zoeken m.b.t. de reactie tussen HF en glas:

klik

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de halogenen

bedankt

Reageer