stroomloos vernikkelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

stroomloos vernikkelen

Hallo, dit is de eerste maal dat ik op een forum kom, ik hoop dat ik het goed doe.

Ik heb een probleempje, ik wil n.l. voor de leden van onze vereniging een speldje maken om op de revers van de jas te steken, dit plaatje zal 2 x 2.5 cm. meten, het is gemaakt van electronica epoxyplaat die afge-etst is zodat er nog alleen de tekening op staat in rood koper, nu wou ik deze vernikkelen, stroomloos, want niet alle details zijn elektrisch met elkaar verbonden, de plaatjes staan nog samen op één grote plaat van 20 x 25 cm (ik kan die uiteraard wel verzagen) nu is mijn vraag : kan ik dit thuis verwezenlijken? en zo ja , wat zijn de materialen voor het bad, en waar haal ik ze, ook de werkwijze is welkom.

hopend op een antwoord, groeten fons

Berichten: 3.145

Re: stroomloos vernikkelen

De enige manier die ik zie is het geheel onderdompelen in vloeibaar nikkel, iets wat je thuis echt niet kunt doen. Stroomloos vernikkelen zal echt moeilijk zijn, ook omdat nikkel minder edel is dan koper. Je zult geen nikkellaag krijgen door het in een oplossing van een nikkelzout te leggen.

Een metaal aanbrengen d.m.v. een metaalvervanging zal alleen gaan met een oplossing van een zilverzout of een oplossing van een zout van een nog edeler metaal. Hoe goed het dan hecht is nog maar de vraag (zilver heeft de neiging om kristallen te gaan vormen).

Het enige wat ik zo kan bedenken, wat nog wel een aardig effect kan geven is de printjes laten drijven op vloeibaar soldeertin. De tekening wordt dan helemaal vertind en dat tin blijft ook redelijk glanzend in de loop der tijd.

Misschien dat iemand anders nog een suggestie heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: stroomloos vernikkelen

Als je op ´stroomloos vernikkelen´ googlet dan vind je inderdaad alleen methoden die thuis niet uitvoerbaar zijn.

Berichten: 3

Re: stroomloos vernikkelen

Bedankt Woelen en Marjanne voor Uw antwoord, ik had gedacht dat het wel eenvoudiger zou zijn ,maar niet dus.

Misschien is verzilveren dan wel een alternatief, maar misschien nogal duur, en dat ken ik ook niet ,vertinnen ken ik uiteraard wel , maar dat geeft geen glans, misschien met bepaalde soorten solduur wel? ik moet ook opletten dat het niet te heet wordt, omwille van loskomen van hele kleine details.

Ik ga misschien toch maar eens horen of het in de industriele werkplaats kan gebeuren, als die al willen beginnen aan zo een paar plaatjes,

groeten fons.

Berichten: 915

Re: stroomloos vernikkelen

En een tin-koolstof-hars mengeling?

Berichten: 497

Re: stroomloos vernikkelen

Wat ook glimt is chroom.

Dat is een stuk minder edel dan koper.

Is dat misschien een toepasbare stof voor uw doel?

Berichten: 274

Re: stroomloos vernikkelen

Wat ik me net ineens zat te bedenken zou misschien ook kunnen, namelijk poedercoaten. Hierbij wordt een dun laagje poeder op het te coaten materiaal aangebracht en dmv verhitting gesmolten.

Misschien is het zinvol om hier meer informatie over in te winnen omdat er tegenwoordig vele mogelijkheden en toepassingsgebieden voor zijn.

Berichten: 3

Re: stroomloos vernikkelen

ik heb nog een beetje verder gezocht en ik denk dat het ook moet lukken met zilvernitraat in water oplossen en dan het koper erin hangen, zou dat niet werken?

misschien ook verwarmen?

Berichten: 3.145

Re: stroomloos vernikkelen

Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post, zilver hecht erg slecht. Ik zelf heb dat experiment ook wel eens gedaan, maar je krijgt een soort kristallen/poeder van zilver, wat je zo van het koper af veegt. Als je het zou willen doen, gebruik dan een oplossing van zilvernitraat van ZEER lage concentratie. Het gaat dan heel langzaam, maar dan heb je de meeste kans van slagen.

Zilver wordt wel snel dof, kijk maar eens naar zilveren sierraden of munten.

Berichten: 915

Re: stroomloos vernikkelen

Zilver wordt wel snel dof, kijk maar eens naar zilveren sierraden of munten.
Dat probleem heb ik nog niet voorgehad hoor. Eén keer heb ik een wat zwartere munt ondergedompeld in soda met aluminiumpapier. Het zwarte gaat er dan af, maar zoals ik al zei, dit was slechts in kleine mate.

Reageer