Springen naar inhoud

Extinctie/ specifieke extinctie

• Log in om te kunnen reageren

Cim55

Cim55

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 15:56

Hoi allemaal, ik studeer farmacie en ik heb morgen een herkansing.. Ik maak een oefententamen, maar ik heb helaas geen antwoorden. Ik vroeg me af of er iemand is die me kan helpen met het maken van deze opgave. Op de toets lukte het mij ook al niet deze opgave op te lossen. Nu lukt het nog steeds niet echt! 8-[ ;)

Alvast bedankt! :oops:

Een farmaceut bereidt ampullen met ieder 2,00 ml injectievloeistof waarin coffe´ne en glucose zijn opgelost. Het coffe´negehalte van de ampullen (declaratie: 10 mg coffe´ne per ml) wordt gecontroleerd m.b.v. UV-spectrometrie. Hiertoe wordt de extinctie van een geschikte verdunning gemeten bij 272 nm gebruikmakend van cuvetten met een weglengte van 1,00 cm.

De verdunning wordt gemaakt door eerst de inhoud van 10 ampullen bijeen te voegen, en vervolgens hieruit 5,00 ml te pipetteren in een maatkolf van 50 ml gevolgd door aanvullen met water en homogeniseren. Van deze oplossing wordt opnieuw 5,00 ml gepipetteerd in een maatkolf van 50 ml die wordt aangevuld en gehomogeniseerd. Tenslotte wordt van deze laatste oplossing 10,00 ml gepipetteerd in een maatkolf van 50 ml. Na aanvullen en homogeniseren wordt van deze oplossing de extinctie gemeten. De verdunningsprocedure wordt in duplo uitgevoerd.

De gemeten extincties zijn 0,457 en 0,464.

Bestudeer de gegevens in de Bijlage Analyse en beantwoord de volgende vragen:

a) Wat is de specifieke extinctie van coffe´ne monohydraat?
b) Bereken de coffe´neconcentratie van de twee verdunningen. Bereken vervolgens de gemiddelde hoeveelheid coffe´ne (mg) per ampul.
c) Geef op grond van het gevonden gehalte aan welke vorm van coffe´ne (watervrij of monohydraat) waarschijnlijk is gebruikt voor het bereiden van de injectievloeistof. Is dat op deze wijze met zekerheid vast te stellen?
d) Zou de glucose in de injectievloeistof deze gehaltebepaling kunnen storen? Motiveer je antwoord.

Bijlage:
Watervrije Coffeine (Coffeinum): C8H10N4O2 Molmassa 194,2
Coffeine Monohydraat (Coffeinum monohydricum): Molmassa 212,2
Glucose Monohydraat: Molmassa 198,2

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 januari 2007 - 18:55

Weet je het antwoord hierop of is hier iets over gegeven in de bijlage?

mengers

mengers

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 21:33

Weet je het antwoord hierop of is hier iets over gegeven in de bijlage?

Ik dacht eerst aan de wet van Lambert-Beer, maar dit is hem niet helemaal. Wel is hier een standaard formule van en het lijkt mij dat deze in je boek staat of wat je ook hebt.

Die Formule moet je ven opzoeken en heb even gezocht maar kon hem niet vinden, misschien even googelen. het is iets met extinctie= concentratie*lengte cuvet*....

Laatste componenten weet ik even niet. Misschien geen duildeijk antwoord, maar hoop dat je er even wat aan hebt.

Veranderd door mengers, 02 januari 2007 - 21:40

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 22:08

Die specifieke extinctie is dat niet het specifieke extinctiecoefficient? De Es in de wet Lambert-Beer?

Dat is voor iedere stof toch anders en kan je volgens mij gewoon opzoeken?

Cim55

Cim55

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 23:08

Euh ja dat klopt! Je moest trouwens de wet van lambert beer gaan gebruiken. Ik ben er al uit gekomen :oops: Maar toch bedankt hoor!

Veranderd door Cim55, 04 januari 2007 - 23:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures