Springen naar inhoud

- - - - -

jaarovergang

• Log in om te kunnen reageren

radioactive

radioactive

• >250 berichten
  • 442 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:31

Jaarovergang met doden en gewonden
Alcohol, lichtzinnigheid, brutaliteit en vernielzucht hebben wereldwijd in de nacht van het oude op het nieuwe jaar tot veel ongevallen en incidenten met doden en gewonden en miljoenenschade geleid.

Duitsland
In het Duitse Offenbach schoot een onbekende tijdens het vuurwerk verscheidene keren op een menigte. Volgens de politie raakten daarbij twee mannen en een vrouw gewond. In Berlijn moest de brandweer 1.774 keer uitrukken, 472 keer meer dan in de vorige eindejaarsnacht. Bij schermutselingen met gewelddadige jongeren raakten in Leipzig tien politieagenten gewond. Zo'n 150 tot 200 jongeren bekogelden de politie met stenen en flessen en schoten ook vuurwerk op de agenten af.

Zwitserland
In Zwitserland kwam in het kanton Aargau een 27-jarige man om het leven toen hij zich over een stuk vuurwerk boog om het bij het afvuren tegen de wind te beschermen. Het vuurwerk ontplofte in zijn gezicht.

Frankrijk
In Frankrijk staken jongeren net zoals de voorbije jaren honderden auto's in brand in de oudejaarsnacht. De politie meldde 258 arrestaties. In Duinkerke doken maandagmiddag ongeveer 200 mensen de Noordzee in om nieuwjaar te vieren. Sommige van hen waren in kerstman of zeemeermin verkleed. Het water was 8 graden koud.

Japan
In Japan moest een man zijn wens om volgens een oud gebruik de eerste zonsopgang vanop een berg te bewonderen, met de dood bekopen. De Japanse televisie meldde dat hij van een helling van de heilige berg Fuji stortte.

ItaliŽ
In ItaliŽ raakten 526 mensen gewond door voetzoekers en vuurwerk, deelde het ministerie van Binnenlandse Zaken mee. Negentwintig van hen liepen zware wonden aan de handen en in het gezicht op. Volgens het ministerie werd 90 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen en werden 46 mensen opgepakt. De politie had de voorbije dagen gewaarschuwd voor vuurwerk dat namen had gekregen als 'de kopstoot van Zidane', de 'voetbal van Maradona' en de 'bom van Osama Bin Laden'.

BraziliŽ
In Rio de Janeiro werd de feestvreugde ietwat gedrukt door een fijne maar hardnekkige regen en door de vrees voor aanslagen van de georganiseerde misdaad. Toch stroomden meer dan twee miljoen mensen op de stranden bijeen om 2007 in te luiden. (belga)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

radioactive

radioactive

• >250 berichten
  • 442 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:45

Erg he?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:56

Ik erger me helaas ook ieder jaar weer aan de ongelooflijke vernielzucht en idioterie. Het is allemaal zo zinloos. Zo schijnt het dat ieder jaar met oud en nieuw in de stad Groningen weer voor 2 miljoen euro vernield wordt (dat is dus ca. 15 euro per inwoner, alle inwoners meegerekend). In ieder geval heb ik weer moeten constateren dat vrijwel alle bushokjes en telefooncellen aan gort zijn geslagen bij ons in de omgeving. Een jaarlijks terugkerende ergernis.

Ook dat misbruik van vuurwerk vind ik vreselijk. Vuurwerk vind ik erg mooi, maar hoe er mee omgegaan wordt is vreselijk. Als ik dan hoor van die vent in Limburg die een doos met 36 mortieren wil aansteken en vervolgens zwaargewond wordt.... :oops:

Zelf hebben we het allemaal leuk gehouden met familie, wat vuurwek, een lekker wijntje en vooral een hoop gezelligheid 8-[ .

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 18:04

Dat het met oudjaar zo erg lijkt (is) komt alleen maar doordat een probaat middel om te vernielen/ongelukken te krijgen voorhanden is: het vuurwerk.

Het is toch zo vaak raak alleen al tijdens/na een voetbalwedstrijd?
In Groningen is er met oud en nieuw voor 2 miljoen vernield. Als ik de vernielingen (alleen door vandalisme) op andere dagen dan oud/nieuw, uitgaande van Berkel en Rodenrijs extrapoleer naar Groningen dan kom ik zo op ettelijke duizenden euro¬īs per dag.

Mijn punt: het ligt niet aan oud/nieuw of de mentaliteit van de mensen: het ligt met name aan de beschikbaarheid van een probaat middel.

Ik heb in mijn hele leven totaal 50 gulden uitgegeven aan vuurwerk (verdeeld over 2 jaar). Van mij mag het totaal verboden worden.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 18:53

het ligt niet aan oud/nieuw of de mentaliteit van de mensen: het ligt met name aan de beschikbaarheid van een probaat middel.

daar ben ik het helemaal mee eens.
ik heb dit jaar geen vuurwerk afgestoken maar ik ben ooit eens een klein jongentje geweest dan kan oud en nieuw natuurlijk niet zonder (onschuldig) vuurwerk

de nieuwjaar duik was niet erg koud, maar is dat een probleem? (voor zo ver ik weet is er niemand in een mui terecht gekomen)
en dat ze in barazilie bang zijn voor een aanslag is volgens mij geen misdaad overigens had het hier ook even geregend... (en natuulijk precies als ik buiten was :oops: )

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 januari 2007 - 19:03

Mijn punt: het ligt niet aan oud/nieuw of de mentaliteit van de mensen: het ligt met name aan de beschikbaarheid van een probaat middel.

Is mijn conclusie juist dat je zegt dat als het middel voorhanden is de mensen daardoor overgaan tot vandalisme ongeacht de mentaliteit die ze hebben?
Ook op basis van diverse commentaren in diverse topics op dit forum denk ik dat dit een onhoudbare stelling is.
Ik zie mezelf niet als ik een grote bom in handen krijg naar berkel rijden om daar wat veel te vernielen, maar ja ik heb de praktijktest nog niet ondergaaan dus misschien.......

typo

Veranderd door Gerard, 02 januari 2007 - 19:04

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 19:38

Die stelling van Marjanne is wat mij betreft ook onhoudbaar. Ook zonder vuurwerk wordt de boel wel vernield. Wat dacht je van een ijzeren staaf of een baksteen? Daar kun je prima een bushokje mee verrot slaan/gooien (en ja, het gebeurt hier helaas maar al te vaak, zeker 10 keer per jaar).

Nee, ik denk dat het niet uitmaakt wat er voor handen is. Vuurwerk of geen vuurwerk, vernielen doen ze toch wel. Kijk naar de maatschappij van vandaag. Nederland is nog nooit zo hufterig geweest en hoeveel (jonge)lui lopen er niet rond met wel heel lange tenen (of om bij de tijd van het jaar te blijven, met wel een heel kort lontje)???

Helaas vinden veel mensen een feest niet meer leuk, als er niet gemept of vernield kan worden. Als je dan toch een middel wilt noemen, dat sterk meewerkt aan de vernielingen, dan is het (veel te veel) alcohol.

Dus, verbieden van vuurwerk heeft geen zin en is niet wenselijk. Mentaliteitsverandering zou meer zin hebben, maar helaas zie ik dat zo niet gebeuren (eerder nog erger, ik ben daar tamelijk pessimistisch over).

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 20:19

Dat het met oudjaar zo erg lijkt (is) komt alleen maar doordat een probaat middel om te vernielen/ongelukken te krijgen voorhanden is: het vuurwerk

Ik ben het er totaal niet mee eens. Vuurwerk is niet de oorzaak van geweldig. Door het te verbieden, omdat je er niets mee hebt, is erg praten in je eigen straatje. Dan kun je ook zeggen, we verbieden alcohol tijdens de jaarwisseling. Dit zal effectiever zijn (ben ik ook niet voor maar het helpt wel). De oorzaak ligt volgens mij, is zoals Woelen ook al zegt, aan de mentaliteit van de mensen. Maar dit is volgens mij ook niet van de laatste tijd. Het gaat al jaren zo. Ik geloof er ook niet zo in dat vroeger alles beter was. Maar goed, ik geloof wel dat het een mentaliteitskwestie is.

MvG Ron

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 22:19

In het dorp waar ik woon is er sinds 10 jaar met de jaarwisseling een enorm groot feest in de plaatselijke manege hier.
Voordat dit feest er was waren er door het dorp allerlei kleine feestjes die soms enorm uit de hand liepen en er diverse vernielingen waren. Toen het grote feest kwam zijn de vernielingen opgehouden hier.

Dit jaar heb ik met de jaarwisseling een aantal keren carbid geschoten met wat kameraden onder het genot van een pilsje en een vuur dat we in een oude oliedrum hadden gemaakt, super gezellig.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 januari 2007 - 12:33

woelen:

Die stelling van Marjanne is wat mij betreft ook onhoudbaar. Ook zonder vuurwerk wordt de boel wel vernield. Wat dacht je van een ijzeren staaf of een baksteen? Daar kun je prima een bushokje mee verrot slaan/gooien (en ja, het gebeurt hier helaas maar al te vaak, zeker 10 keer per jaar).

Maar dat is nu net mijn punt... 8-[
Oudjaar of geen oudjaar: mensen doen aan vandalisme. Dat het met oudjaar zo erg is ligt aan het feit dat er een probaat en 'legaal' vandalisme-instrument voorhanden is: vuurwerk.

Gerard:

Is mijn conclusie juist dat je zegt dat als het middel voorhanden is de mensen daardoor overgaan tot vandalisme ongeacht de mentaliteit die ze hebben?

Deels ja. Mensen die vaker vandaliseren zullen deze gelegenheid aangrijpen. Maar ook mensen die de drempel normaliter net te hoog vinden, worden nu aangezet.

Overigens is er in Berkel niet veel leuks te doen met een bom, Gerard. Ga dan maar liever naar Groningen... :oops:

radioactive

radioactive

• >250 berichten
  • 442 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 15:46

Vuurwerk verbieden heeft geen zin. In BelgiŽ word er in de grote steden (buiten Brussel dan) ook al geen vuurwerk meer aangestoken en er gebeuren nog altijd ongevallen en vandalistische daden.

Alcohol verbieden zou inderdaad al meer helpen maar wie zou nu oudejaar willen vieren zonder champagne, wijn of een goeie frisse pint? :oops:

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 18:30

Vuurwerk verbieden is denk ik zelf ook niet de oplossing, hierdoor gaan mensen kijken op internet hoe men zelf dingen kan fabriceren en zouden de gevolgen nog ernstiger kunnen zijn.

Alcohol verbieden in het openbaar kan alleen door een APV (algemene plaatselijke verordening) maar thuisgebruik van alcohol kan niet verboden worden.

Wat mij ook steeds meer en meer opvalt met name rond oud en nieuw maar ook door het hele jaar heen is het gedrag tegen hulpverleners.
Het wordt steeds normaler gevonden om met eieren of stenen naar politie, brandweer en ambulance personeel te gooien. Dit moet en mag niet en zou keihard afgestraft mogen worden van mij. Deze mensen zijn er om te helpen in bepaalde situaties en dan is het niet gepast om deze mensen te belagen. Zeker niet als er levens in gevaar zijn.

Hovinsj1

Hovinsj1

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 08:57

Ik weet het niet zeker hoor, maar er is iets goed mis met de mentaliteit van de mensen in Nederland om dit soort dingen te doen; vandalisme, agressie tegen hulpverleners (!). En de politie(k) keek er naar, en deed niets...
Ik woon in Basel, en zo iets hoef je hier echt niet te flikken hoor, want je wordt keihard aangepakt. Het heeft allemaal met respekt voor elkaar en andermans eigendom te maken - ik zeg niet dat hier nooit iets gebeurd, maar zo als Nederland langszaam afglijdt naar anarchie is hier nog niet mogelijk.

sjouke

radioactive

radioactive

• >250 berichten
  • 442 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2007 - 14:02

Ik weet het niet zeker hoor, maar er is iets goed mis met de mentaliteit van de mensen in Nederland om dit soort dingen te doen; vandalisme, agressie tegen hulpverleners (!). En de politie(k) keek er naar, en deed niets...

Sorry dat ik dit zeg maar ik denk inderdaad dat het in Nederland wel een stukje erger is dan in BelgiŽ of Duitsland. :oops:
De politiek in Nederland is veel te soepel. Wat me wel verbaast is dat de politie bij zo'n gebeurtenissen daar zomaar op toekijken en niets doen. Waarom is er dan nog blauw op straat zou je je kunnen afvragen... 8-[

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 januari 2007 - 14:29

Waarom is er dan nog blauw op straat zou je je kunnen afvragen... :oops:

Dat vragen Nederlanders zich ook wel eens af.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures