Springen naar inhoud

Oud & Nieuw in een reageerbuis

• Log in om te kunnen reageren

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 22:53

Bij deze wil ik een leuke proef, welke ik gedaan heb jullie niet onthouden. Ik heb er een leuke video van gemaakt (die aardig goed gelukt is, al zeg ik het zelf). Oud & Nieuw in een reageerbuis ;) . Wel zo goedkoop, of het ook net zo veilig is Geplaatste afbeelding ??? Alleen het geluid van die digitale camera die ik heb is aardig crappy, veel ruis :oops: .

http://woelen.scheik...expl/index.html

Deze proef kan veilig uitgevoerd worden, maar volg a.u.b. wel de voorschriften precies op. Gebruik ook zeker voldoende alcohol (de laag moet dik genoeg zijn, zeker zo dik als in het experiment dat ik gedaan heb) en volg vooral de opruiminstructie goed op. Niet zomaar de boel uit de reageerbuis schenken!

@mods: Ik post deze proef hier omdat hij gewoon erg leuk is, ook voor een demo in de klas. Maar als jullie vinden dat het buiten de regels is, haal dit hele thread dan maar gewoon weg. Ik zal het jullie dan niet kwalijk nemen 8-[ .

Modedit Beryllium: ik zie er geen problemen mee, gezien de opzet.

Veranderd door Beryllium, 03 januari 2007 - 13:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 14:22

Leuke proef, maar waar haal je kaliumpermanganaat vandaan?

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 15:50

Leuk experiment, ik heb hem een tijd geleden ook gedaan. Geplaatste afbeelding

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 16:16

Leuke proef, maar waar haal je kaliumpermanganaat vandaan?

Het is te krijgen bij online foto-chemicalien leveranciers en ook bij zaken, die materialen leveren voor textielbewerking. Zoekt en gij zult vinden :oops: .

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 januari 2007 - 16:55

en volg vooral de opruiminstructie goed op. Niet zomaar de boel uit de reageerbuis schenken!

Dat gaf bij mij toen het meeste vuurwerk, het leegschenken, drama... Geplaatste afbeelding

Het is wel een erg leuk proefje :oops:

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 18:42

Helaas heb ik alleen maar geluid bij het filmpje beeld van wat er gebeurt kan ik niet zien. Geplaatste afbeelding

Vind er nu dan een soortgelijke reactie plaats als je de kaliumpermanganaat op een drup glycerol of andere organische vloeistof laat vallen? Alleen nu word het door het zuur wat meer in bedwang gehouden?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 19:40

Helaas heb ik alleen maar geluid bij het filmpje beeld van wat er gebeurt kan ik niet zien. 

Welke codec gebruik jij om de video te bekijken? Ik heb gebruik gemaakt van Intel Indeo Video 4.5 compressie.
Als je gebruik maakt van de QuickTime multimedia player, dan zal het zeker ook beeld moeten geven.

http://www.apple.com...wnload/win.html

Als je alleen de media player wilt wel even opletten dat je niet standaard de optie neemt met iTunes, anders krijg je weer een hoop extra ongevraagde zooi op je PC.

Vind er nu dan een soortgelijke reactie plaats als je de kaliumpermanganaat op een drup glycerol of andere organische vloeistof laat vallen? Alleen nu word het door het zuur wat meer in bedwang gehouden?

Het is meer als vuurwerk dat in de lucht ontploft, maar nu binnen de vloeistof een vuurwerk-achtig verschijnsel in iniemini-formaat :oops: . Vandaar ook 'Oud & Nieuw in een reageerbuis'.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 19:57

Om terug te komen op thuis experimenteren, ik wil binnenkort met de scouting (kinderen met een leeftijd van 7-11 jaar) een chemiemiddag gaan houden.
Twee jaar terug heb ik dit al een keer gedaan met de proefjes van de stichting C3.

Heeft er iemand nog wat ideeen die kinderen zelf kunnen doen en die ik eventueel voor zou kunnen doen? (en dan niet de experimenten van C3 :oops: )
Het moet natuurlijk niet teveel kosten 8-[

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 08:44

Zelf heb ik afgelopen zomer op het verjaardagsfeestje van onze oudste dochter wat chemie-proefjes gedaan. Leeftijd 9, 10, 11 jaar.

De kinderen mochten het volgende zelf doen:

NaHCO3 + oranje voedingskleurstof + azijn ---> veel gekleurd schuim. Is ook in de vorm van een vulkaan te doen, dat heb ik gedaan, dan knutselen de kids ook nog even.

Schrijven met "inkt" van een oplossing van kalium hexacyanoferraat (II), geel bloedloogzout. Ca. 1 gram oplossen in 20 ml water en je hebt meer dan genoeg inkt om mee te schrijven voor 10 kinderen (voor het schrijven gebruikten wij een heel fijn penseeltje). Deze tekening/tekst laten drogen, terwijl een ander proefje werd gedaan. Nadien vanuit een bloemspuit een oplossing van pakweg 500 mg ijzer(III)chloride (printplaat etskorrels) in 200 ml 1% zoutzuur opgelost sproeien over de tekening. Dan wordt de tekening zichtbaar, donkerblauw. De gebruikte chems zijn allemaal niet giftig in de lage concentraties en het is een leuk experiment, waar de kids ook weer aktief iets mee kunnen doen. Je kunt vragen of ze geheime boodschappen willen opschrijven voor hun vriendje of vriendinnetje. Het tekenen deden de kinderen, het sproeien achteraf deed ik.

Na deze proef kun je het overgebleven inkt verdunnen met 200 ml water en de vloeistof uit de bloemspuit er bij schenken (ook uit een glas). Je krijgt dan kleurloos + heel licht bruin ---> diep blauw. Schenk hier weer een oplossing van soda bij in overmaat. Het schuimt dan wat en het wordt weer bruin (en een beetje troebel). Afval kan gewoon in de gootsteen, ijzer-zouten zijn in deze hoeveelheid geen probleem.

Oplossing van rode kool behandelen met
1) Oplossing van 5% HCl
2) Gewone witte azijn
3) Vaatwas zeep (dreft, neutral, liefst kleurloos) gemengd met water
4) Verdunde soda oplossing of verdunde ammonia
5) Oplossing van 5% NaOH
Deze proef kan veilig, maar als begeleider moet je alles klaar zetten, dus 5 glazen met rodekoolsap met naast ieder glas al een ander glas, waarvan ze de inhoud er gewoon bij kunnen schenken.

Als laatste zelfdoe proef hadden we een ballon, gevuld met schoonmaakazijn (ca. 10% azijnzuur) en deze op een flesje laten zetten met daarin vast NaHCO3. De ballon wordt opgeblazen door de gevormde CO2. Het meest bijzondere vonden de kinderen dat zo'n ballon veel sneller 'valt' dan een gewoon opgeblazen ballon. De CO2 heeft een hogere dichtheid dan lucht en dat merk je dus heel goed. Deze opgeblazen ballon mochten ze meenemen naar huis, samen met de tekening.

Zelf heb ik als demo proeven het volgende gedaan:
1) Muntje van 5 eurocent opgelost in 50% HNO3. Dit MOET je buiten doen. Kinderen vinden het wel heel spectaculair, zowel de bruine gaswolk als dat de munt oplost. Ik heb de munt niet helemaal opgelost, maar er een heel dun schijfje van gemaakt. Deze heb ik afgespoeld en door de groep laten gaan. Aan de doortekening op het dunne schijfje kun je nog steeds zien dat het een munt van 5 eurocent was.
Afval liever niet in de gootsteen, er zit aardig wat koper in. Neutraliseren met wat soda (voorzichtig! schuimen!) en wegbrengen als KCA.

2) Ca. 3 gram mengsel maken van KBrO3, C, en S. De mix moet je van te voren klaarmaken, maar wel liefst kort van te voren. Lange termijn stabiliteit bij opslag van die mix kan ik niet garanderen, dus niet dagen van te voren prepareren. Dit aansteken met een brandglas d.m.v. zonlicht in drie porties van ca. 1 gram. Iedere oxidator als KClO3 (oppassen met deze!!!) of KClO4 zal wel gaan. Ik heb gebruik gemaakt van KBrO3, omdat ik dat voorhanden had (zelf gemaakt). Met KNO3 wil het niet echt goed, het mengsel ontbrandt niet zo gemakkelijk.
Deze proef moet je echt als demo doen. Eventueel kun je een kind vragen om met dat brandglas ook zo'n hoopje aan te steken, maar eerst moet je het zelf een keer hebben gedaan om schrikken te voorkomen.
Let ook op met dat brandglas. Kinderen sjouwen zomaar wat rond met dat ding en een brandplek is gauw gemaakt.

Veranderd door woelen, 04 januari 2007 - 08:55

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 januari 2007 - 09:09

Je kan ook elephant's toothpaste maken. Spectaculair en veilig uit te voeren, alleen uitkijken met de waterstofperoxide.
Heb ik meerdere keren gedemonstreerd op open dagen, altijd een succes geweest!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 11:58

Dat is een erg leuke.
Behalve I- kun je ook PbO2, MnO2, KMnO4, Fe3+ gebruiken.
Let op: Lood is giftig, en KMnO4/MnO2 gaan een stuk heftiger!

Mijn favoriet blijft de chemische tuin.
Als je nog niet zo een uitgerust lab hebt, is het even sparen naar de mooie kleurtjes, maar Silex kan je daar vast bij helpen (www.Silex.nl).
Mijn favoriet is Fe3+.
In tegenstelling tot de meeste zouten, groeit die boom niet kaarsrecht omhoog, maar kronkelt hij met zijn dikke, bobbelige stam door het milieu heen.
Ook mooi is het donkere kobalt en het uitgesproken blauw van koper (ik bedoel geen chloride, hoewel die ook kan, maar dit geeft turquase complexen).

Veranderd door phj, 04 januari 2007 - 11:58

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2007 - 23:33

Bij deze nog wat meer vuurwerk in een reageerbuis. Deze is ook best spectaculair, en kan ook een stuk veiliger worden uitgevoerd dan die vorige proef. Dit is (mits niet opgeschaald naar grotere hoeveelheden) goed veilig uit te voeren en heeft ook niet de opruim-perikelen van het experiment met geconcentreerd zwavelzuur. Echt een aanrader voor een schooldemo, maar ook leuk om thuis te doen als je de chems hebt.

http://woelen.scheik...lash/index.html

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 18:15

Deze proef valt wel mee , maar het vorige experiment was 1000 maal beter :oops:

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 19:02

Vaak is de leukheid (is dit woord correct Nederlands?) evenredig met het gevaar. Dat geldt voor veel dingen in het gewone leven, maar dat geldt ook voor proeven in de chemie. Die eerste proef is inderdaad spectaculairder, maar helaas ook echt wel risicovoller. Je moet echt goed oppassen dat er geen brand ontstaat bij die eerste proef. Die tweede proef is wat dat betreft echt een stuk veiliger. Je moet daar wat meer opletten dat je geen chloorgas inademt, maar dat risico is ook beperkt, omdat de hoeveelheid maar heel klein is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures