sulfiet titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

sulfiet titratie

De sulfiet bepaling wordt door middel van een titratie uitgevoerd.

het monster wordt eerst met cadmiumcarbonaat geschud rond 5 minuten (waarom).

In een erlenmeyer wordt eerst zuurstofarm demiwater bij gedaan. Er worden dan fosforzuur en jodaatoplossing in gepipetteerd(waarvoor dient het fosforzuur). Hierna wordt er meer zuurstofarm demiwater bij gedaan. Een hoeveelheid aan kaliumjodide wordt in het mengsel gestopt. Na het rustig omzwenken ontstaat er een geel tot lichtoranje kleur. Er wordt onder het vloeistofniveau monstermateriaal gepipetteerd in bekende volumina.

hierna moet het oplossing ongeveer 5 minuten in een donker ruimte blijven (waarom). Hierna wordt de titratie uitgevoerd met natriumthiosulfaat als titreervloiestof en zetmeel oplossing als indicator. de titratie zowel het procedure moet snel gebeuren in verband met zuurstof(waarom). Het eindpunt is van blauw naar kleurloos en weer een kleur terugslag blauw.

wie kan me helpen??

Berichten: 3.145

Re: sulfiet titratie

Als je titreert voor sulfiet, dan wil je geen invloed van andere reducerende stoffen. Sulfide kan ook aanwezig zijn. Dit wordt gebonden door cadmium ionen als zeer onoplosbaar CdS.

Vervolgens gebruik je fosforzuur. Dit is een redelijk zwak zuur en het zorgt er voor dat het sulfiet deels wordt omgezet in zwaveldioxide (wordt omgezet naar sulfaat bij de titratie), maar omdat het een zwak zuur is wordt eventueel CdS niet weer opnieuw opgelost. Met een sterk zuur lost CdS weer op en komt er H2S in oplossing dat de titratie zal beinvloeden. Tevens leidt een te sterk zuur tot vorming van veel SO2, dat uit de oplossing kan ontwijken. Ook dat leidt tot onnauwkeurigheid.

Waarom het in een donkere ruimte moet zie ik zo ook niet.

De procedure moet snel gebeuren omdat sulfiet/zwaveldioxide door zuurstof uit de lucht kan worden geoxideerd. Dit beinvloedt het resultaat.

Berichten: 79

Re: sulfiet titratie

dank je zeer hartelijk met jou uitgebreide uitleg. het heeft me heel veel geholpen.

Reageer