Springen naar inhoud

Bepaling van zuurstof in water

• Log in om te kunnen reageren

xxxx

xxxx

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 15:56

Hoi members,

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over water. Een onderdeel van mijn profielwerkstuk is het verhogen van het zuurstofgehalte in water. Mijn probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik de hoeveelheid zuurstof in water kan bepalen. Daardoor kan ik ook niet bewijzen of ik het zuurstofgehalte daadwerkelijk heb verhoogd.

Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik het zuurstofgehalte in water kan bepalen?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rage against the machine

rage against the machine

• >250 berichten
  • 278 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 16:07

Door er een zuurstof elektrode in te hangen

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2007 - 16:29

Een zuurstofelectrode is de simpelste methode.

Er is ook een jodometrische methode, maar die is erg tijdrovend. Zie voor de methode:

http://www.vito.be/m.../cma/2_I_D3.PDF

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2007 - 18:30

Er is ook een jodometrische methode, maar die is erg tijdrovend.

Valt best nog mee hoor, heb die proef onlangs gedaan, eens je in het roulement zit, gaat het zeer vlot.

peterjans

peterjans

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 14:33

Je kunt bij tuincentra kijken waar het zuurstofgehalte in vijvers mee wordt bepaald.

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 20:29

Winkler titratie (als je genoeg tijd hebt)
een zuurstof meter(snel maar vaak onnauwkeuriger dan een op de druppel nauwkeurig uitgevoerde winkler)

beiden hebben voor en nadelen aan jou om de keuze te maken.
een bijkomens voordeel van de winkler titratie is dat er geen speciale aparatuur voor nodig is, alles wat standaars glaswerk en chems.

google maar eens

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 16:18

is de winkler methode ook de officiele, of vergelijkbare, methode voorgeschreven door NEN (in het kader van BOD voor afvalwaterzuiveringscriteria) ?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 16:57

In NEN-normen voor BZV kunnen zowel de electrochemische methode (m.b.v. een electrode) als de jodometrische titratie worden toegepast. Deze jodometrische titratrie is de Winklermethode, met een kleine aanpassing om storende componenten weg te kunnen halen.

Overigens schrijft NEN geen methoden voor :oops:
Analysemethoden worden voorgeschreven door een waterschap, een hoogheemraadschap, of (bij een commercieel lab) de klant.
NEN doet niets anders dan NEN-normen beheren en publiceren. Deze mensen hebben (met alle respect !) in het algemeen weinig verstand van chemie. NEN-normen worden samengesteld door commissies, onder secretariaat van NEN, waarin chemici vrijwillig zitting nemen.
Ikzelf ben lid van de NEN-commissie die anorganische NEN-normen samenstelt. 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures