spectrophotometrische analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

spectrophotometrische analyse

Hallo,

Ik heb een vraagje.

Hoe bepaal je de concentratie van een bepaald soort metaal ( vb : ijzer ) in een smeerolie ?? Dit zou moeten kunnen via een spectrophotometrische analyse maar ik snap niet helemaal hoe deze analyse methode werkt ... Zou iemand mij hierbij kunnen helpen a.u.b. ??

Berichten: 677

Re: spectrophotometrische analyse

Dit is niet zo eenvoudig. Je moet het monster destrueren, en het ijzer met behulp van atoomspectroscopie bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: spectrophotometrische analyse

De smeerolie kun je eerst verassen (in een platinakroesje op een vlam of in een kroesje, langzaam verhitten in een gloeioven tot iets van 500 C). Daarmee verbrand je al het organisch materiaal wat alleen maar stoort bij de eigenlijke meting.

De as kun je daarna opnemen in salpeterzuur. Daarin kun je het ijzergehalte meten met AAS (atoomabsorptiespectrometrie).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrophotometrische analyse

Ijzeroxides destrueer je niet zo vlug met salpeterzuur, daar heb je sterkere dingen voor nodig, zoals weer verhitten met kaliumpyrosulfaat. Je krijgt dan op het eind een ijzersulfaatzout.

Berichten: 278

Re: spectrophotometrische analyse

Of die rotzooi oplossen in kerosine en meten op grafietoven.

Moet je ook oil analysis standaarden hebben met Fe erin

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: spectrophotometrische analyse

Marjanne schreef: De smeerolie kun je eerst verassen (in een platinakroesje op een vlam of in een kroesje, langzaam verhitten in een gloeioven tot iets van 500 C). Daarmee verbrand je al het organisch materiaal wat alleen maar stoort bij de eigenlijke meting.

De as kun je daarna opnemen in salpeterzuur. Daarin kun je het ijzergehalte meten met AAS (atoomabsorptiespectrometrie).
De meest eenvoudige manier is 10 keer verdunnen met kerosine en meten met een ICP, heb ervaring met metalen in olie. Destrueren doe je alleen indien je organische vaste stof hebt zoals zwevende deeltjes enzo...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer