Springen naar inhoud

Analyse van Weende

• Log in om te kunnen reageren

Sint Joris_CF

Sint Joris_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2007 - 18:06

Weet iemand de juiste analyseprocedures voor de Weende-analyse?

De analyses zouden gebruikt worden om de volgende gehaltes te bepalen:
- suikers
- ruw eiwit
- ruw vet
- ruw celstof
- ruw as
- droge stof (DS)

Voor de eiwit-, DS- en asbepaling kan ik me met schoolse kennis wel behelpen, denk ik. Voor het eiwit waarschijnlijk een H2SO4-destructie gevolgd door ammoniakstripping en opvang en een redoxtitratie op nitraat. Daarna het stikstofgehalte vermenigvuldigen met 6,25 om het eiwitgehalte te bekomen
Voor het DS-gehalte het staal gewoon op 102įC drogen en daarna door verassing het asgehalt bepalen.
Het vetgehalte zou misschien kunnen via Gerber, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
Kan iemand me met de andere analyses verder helpen?

Veranderd door Sint Joris, 05 januari 2007 - 18:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:48

Volgens mij hoort dit ergens anders?

Ik zou niet al te snel die factor 6,25 gebruiken, dit is wel een gangbare factor maar ik zou er niet al teveel op vertrouwen.

Voor vet hoef je niet perse de Gerber methode gebruiken, het ligt er ook een beetje aan in wat voor product gebied je de analyses wil uitvoeren. Voor het vetgehalte heb je diverse methoden.

Het ruwe celstof gehalte zou je kunnen bepalen door het monster te koken met Geconcentreerd Zwavelzuur, het geen dat overblijft na koken is je ruwe celstof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures