Springen naar inhoud

Stikstofcapsule

• Log in om te kunnen reageren

dikos

dikos

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2007 - 19:39

Hoi allemaal

Is het mogelijk stikstof in te capselen in een oplosbare capsule?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2007 - 20:02

Geen idee, maar hoogstwaarschijnlijk niet. Stikstof wordt niet voor niets in metalen cilinders opgeslagen. Iets dat (in water?) oplost, zal uit een organisch iets of een platsic moeten bestaan. Dit is echter nooit gasdicht te krijgen; er zal altijd diffusie plaatsvinden. Denk aan balonnen en autobanden die leeglopen. Zelfs als de stikstof niet in overdruk aanwezig is, vindt diffusie plaats.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2007 - 21:40

misschien dat het wel kan denkende aan het voorbeeld van raspoetin met de autoband, echter de houdbaarheid is dan zeker een factor....
van het type kunststof zal dit afhankelijk zijn...

ik vraag mij alleen af waarom je dat zou willen?

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 09:24

E-mail die ik kreeg, wou ik toch een beetje op het forum houden:

Hoi Ans

Ik zit in de levensmiddelen verpakkingstechniek en in sommige gevallen is het
moeilijk om stikstof in gasvorm toe te voegen.
Vandaar dat ik opzoek ben naar een oplossing om op een andere manier dan in
gasvorm stikstof toe te voegen.
Anders gezegd, ik moet zuurstof verdrijven om houdbaarheid langer te
bewerkstelligen.

Dick

Air Liquide heeft een systeem met vloeibare stikstof:
Beschrijving :
Met de ontwikkeling van het gebruik van aluminium of van PET verpakkingen, geschikt voor voedingsmiddelen in vloeibare vorm (fruitsap, wijn, water, melk, olie), worden de fabrikanten meer en meer geconfronteerd met nieuwe problemen, zoals het instorten, de onmogelijkheid de te breekbare dozen te bedrukken, te verplaatsen of te stapelen, het opnemen van lucht en dus van zuurstof tijdens het opbouwen.

Om deze problemen op te lossen heeft AIR LIQUIDE het DROPPEL gamma ontwikkeld. Dit systeem maakt gebruik van een continue injectie om een nauwkeurig gemeten hoeveelheid vloeibare stikstof aan te brengen in iedere fles op het ogenblik van de botteling.
Door te verdampen in de hermetisch verzegelde doos, zal de stikstof een inwendige druk opbouwen die van enkele mbars oploopt tot meerdere bars. Hierdoor wordt de lucht uit de doos gestuwd en is men er van verzekerd te beschikken over een inert gemaakt product.

BRON:airliquide

Je zou bijvoorbeeld ook een zacht plastic in de vorm van een "pil" kunnen vullen met vloeibare stikstof stikstof (hard kunstof kan die temperatuurschok niet aan, weet ik uit recente ervaring) en deze snel in de verpakking leggen, het principe komt dan op hetzelfde neer als bovenstaande...

Je zou ook een plastic zakje gewoon kunnen vullen met gasvormig stikstof, die in de verpakking leggen en door diffusie door het plastic de lucht verdrijven,

Vloeibaarstikstof geef ik meer kans, omdat je met volumes komt te zitten..

Als je product gewoon last heeft van stikstof kan je natuurlijk ook gewoon vacumeren...

Just a thought
...

Groetjes Ans

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2007 - 10:27

Op het gebied van verpakken onder beschermende atmosfeer is er al veel bekend. Stikstof wordt hier veel voor gebruikt, maar afhankelijk van de toepassing wordt ook CO2 gebruikt, en ook zuurstof, of in sommige gevallen mengsels hiervan.

Het ligt er natuurlijk allemaal aan: wat is het te verpakken product, wat is de verpakking, waar wil je het tegen beschermen?

Je stikstofleverancier kan je hier heel veel over vertellen. Die heeft de ervaring. Je kan ook contact op nemen met LindeGasBenelux (voorheen HoekLoos) die hebben een eigen proef en demonstratiecentrum waar ze graag diverse toepassingen uit proberen voor je.
Ze kunnen de stikstof (en andere gassen) ook met HACCP certificaat leveren, en dat is wellicht voor jou ook wel handig.

Groeten
Luchtsplitser

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures