[scheikunde] pH waarden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

[scheikunde] pH waarden

Ik heb over een paar weken een toets, waarin we de ph waarden moeten berekeken. Ik heb hier ook wel een forum van gevonden, maar deze is mij nog onduidelijk, vandaar dat ik maar even een nieuwe open.

Het gaat om het volgende:

Ik moet bijvoorbeeld de ph berekenen van 1 mol KOH in 0.5 H2O.

Van mijn leraar heb ik het volgende te horen gekregen.

PH= log (N30+)

PH + POH=14

POH= log (OH-)

Maar hoe kan ik nu verder? Hij heeft het al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar nog steeds snap ik er niks van. Ik moet zeker eerst de molmassa weten van KOH toch? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH waarden

Ik denk dat je nog wel wat mist in je theorie als ik je post zo lees!

Allereerst: let op je notatie, die is belangrijk. Gebruik sub- en superscript.

Het is 'pH' en 'pOH' en niet 'PH' en 'POH'.

Bovendien is je opgeschreven definitie onjuist:

pH = -log([H3O+]) en pOH = -log([OH-])

Weet je wat [OH-] betekent? Als je dat weet, heb je dan eigenlijk wel de molmassa van KOH nodig dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH waarden

Ik moet bijvoorbeeld de ph berekenen van 1 mol KOH in 0.5 H2O.
En nog een kleine aanvulling voor het op je notatie letten:

Wat is 0,5 H2O?

0,5 m3 H2O?

of 0,5 liter?

0,5 aker?

0,5 pint of gallon?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

@beryllium

Dank je wel voor het verbeteren. :oops: Dat is inderdaad belangrijk. Heb ik gelijk weer wat geleerd.

[OH-] betekend hydroxide. Als ik dus niet de molmassa van KOH moet weten, betekend het dus dat ik alleen maar moet letten op de deeltjes H3O+ en OH-?

@Marjanne

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dit klakkeloos overgenomen van het bord en zie dat dit inderdaad mist. Ik denk dat het de bovenste is: 0,5 m3 H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH waarden

Je begrijpt het nog niet helemaal ben ik bang.

[OH-] staat voor de concentratie aan OH-. Deze wordt bij deze notatie uitgedrukt in mol per liter.

OK, stapje verder.

Laten we ervan uitgaan dat je 0.5 m3 water hebt (al lijkt 0.5 liter me logischer voor dit vraagstuk). Hoeveel mol KOH zit daar in? Dus, hoeveel mol OH-? Dus, wat is [OH-]?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

hmm Ik heb even de molmassa van KOH berekend en dat is 56.1 g mol-1. Dit moet ik toch eerst weten? De molmassa van OH is 17.0 g mol-1. Dan heb ik nog de 0.5 m3 water. Ik zal iets moeten gaan delen, maar de molmassa is in liter, dus moet ik dat toch eerst gaan omrekenen? Of zit ik helemaal verkeerd? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH waarden

Molmassa in liter???? Molmassa is nog altijd g/mol. Ga nu eerst eens die theorie GOED doorlezen, met giswerk kom je er dus echt niet. :oops:

Je hebt een x aantal mol, je hebt een y aantal liter. Concentratie is mol/liter.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

Je hebt gelijk dat het de concentratie is. Ik heb de theorie doorgelezen, maar het is gewoon net algebra voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH waarden

Technisch gezien is het dat ook :oops:

We gaan even ervan uit dat er 1 mol KOH in 0,5 l water zit. Dit is dus een KOH-oplossing van 1 mol/0,5 l. Wat is nu de concentratie in mol/1 l ?

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

Ik heb er werkelijk geen idee van. Ik zit nu alweer met het boek voor mijn neus.

KOH => K+ + OH-

Dat betekend dus dat 1 mol KOH 1 mol OH- geeft. Dan wordt de concentratie 1 mol OH- in 0.5 liter water en dus is de concentratie in 1 liter water is 2 mol OH-.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH waarden

Ja, dat klopt. 1 mol KOH in 0.5 liter water betekent [OH-] = 2 mol/liter!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH waarden

dus [OH-]=2mol/l

als je weet dat pOH=-log[OH-]

wat is dan de pOH?

wanneer je dit heb is het makkelijk om de pH te berekenen

pH+pOH=14 <=> pH=14-pOH

wat is dan de pH?

ik denk toch dat het aangeraden is om je theorie nog eens te bekijken.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

Eindelijk snap ik het begin. 8-[

pOH = - log [0H-] = - log=2 mol/liter.

pH + pOH=14, dus dat wordt dan 14-2 is 12. Dus de pH is dan gewoon 12. :oops: In mijn boek staan alles zo ingewikkeld. Hele stomme berekeningen waar niets van te begrijpen valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH waarden

Niet helemaal, je moet dat invullen in je rekenapparaat als -log (2). Wat je dan uitkrijgt moet je van 14 aftrekken om de pH te krijgen. En ja het is mogelijk een pH van boven de 14 te krijgen 8-[

De definitie van pOH luidt dan ook: het negatieve logaritme van de concentratie OH- per liter (in dit geval 2).

En de vos zei ook dat de druiven toch te zuur waren toen hij er niet bij kon omdat ze te hoog hingen :oops:

Berichten: 51

Re: [scheikunde] pH waarden

Okeej. Dank je wel :oops: . Dus als ik dat intoets kom ik uit op een lang getal. Deze moet ik zeker afronden en dan van 14 aftrekken.

Ik kom dan uit op 13.7. Klopt dit?

hahaha ja dat is waar 8-[ Zo kun je dit ook zien.

Reageer