Studenten! hoe overleven jullie?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Studenten! hoe overleven jullie?

Voor de studenten/ ex-studenten onder ons, zouden jullie de volgende vragen misschien willen beantwoorden? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig hier naar en met mij waarschijnlijk velen.

- Ben je uit/of thuiswonend?

- Indien uitwonend hoeveel huur per maand betaal je? (incl. gas/elektr. als dat apart betaald wordt).

- Hoeveel studiefanciering krijg je per maand (zonder lening)?

- Heb je een (bij)baantje? En zo ja hoeveel verdien je hier ong. mee per maand?


En:

- Hoeveel Euro ben je ongeveer kwijt per maand aan de basisdingen als boeken, eten en drinken?

- Hoeveel Euro ben je ongeveer kwijt aan dingen als uitgaan, kleding, mobiele telefonie, etc.

Hartelijk dank voor jullie medewerking en als jullie een vraag te persoonlijk oid vinden en die daarom niet willen beantwoorden...sorry :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Uitwonend

350 pmnd

+/- 400 pmd

Ja, bijbaantje 1200 pmd (maar ik moet zeggen dat ik dat ik tegen de laatste maanden van het jaar moest stoppen met werken anders ging mijn stuffi weg)

Dat was tenminste het geval drie jaar geleden, ik ben klaar (al drie jaar dus) en ga volgende maand, jaja, eindelijk van kamers af naar een eigen appartement. :P :P :P :D

ps. boeken etc voor studie kosten veel geld maar dat kreeg ik terug van de belasting.

de rest ging op aan reizen en dolle pret :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Thuiswonend

nvt

75 euro stufi

+/- 100 euro pmd van m'n bijbaantje.

Ik heb 1 voordeel: m'n boeken en college geld wordt voor mij betaald. 8)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Thuiswonend

nvt

300 euro per maand (volledig aanvullende beurs)

bijbaantje (student-assistent) +/- 150 euro per maand

Behalve kost & inwoning betaal ik alles zelf.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Thuiswonend

nvt

€75,- :roll:

Ja; €125,-

En:

€20,- (basisdingen als boeken, eten en drinken)

€40,- (andere)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Uitwonend

€ 215,-

Niks nada noppes (ben in mijn 5e jaar)

Bijbaantje ± € 250,- stage € 250,-

Geen boeken meer nodig, collegegeld betalen mijn ouders.

Internet, ziekenfonds en telefoon kosten mij € 75,-.

Voor dagelijkse uitgaven (eten, drinken, kleding, uitgaan enz.) geef ik de rest uit. Ik kom niets tekort en houd niets over.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

ik ben thuiswonend, moet dus niets betalen

ik begrijp niet echt wat je met studiefinanciering bedoeld. maar ik krijg wel 25 euro zakgeld per maand.

ik doe geen studentenbaan.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Studiefinanciering (onder studenten ook wel bekend als Stufi) is de 'lening' die je afsluit via de IB-groep. Als je je opleiding binnen 10 jaar afrond word de lening omgezet in een gift. (dit geld voor de prestatiebeurs).

hier vind je wel wat meer informatie:

http://www.ib-groep.nl/particulier/Informa...10_algemeen.asp
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Uitwonend

250 euri

248 euri

niks nakkes nada....ik doe teveel vrijwilligers werk.

Ouders betalen kamer en studie. Boeken doe ik zelf, mede door vakantiebaan (wat 1600 euri was van deze zomer)

Verder sta ik een deel van m'n stufi af voor college geld, ik hou 160 euri pm over om m'n mobiele abonnement, internet en voer van te betalen, evenals leuke dingen als stappen, en kleding ook. Mijn maand is meestal 3 dagen te lang.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Mijn maand is meestal 3 dagen te lang.


Dan moet je zorgen dat je per 4 weken betaald krijgt, probleem opgelost :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

ps. boeken etc voor studie kosten veel geld maar dat kreeg ik terug van de belasting.
Hoe dat zo? Klinkt wel lekker...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Erm... je krijgt ze niet terug van de belasting hoor. Je mag de kosten aftrekken van het inkomen waar je belasting over betaald. Stel je betaald 3% belasting over een inkomen van € 10.000,-. Dat is dus € 300,-. Je hebt dat jaar voor € 100,- aan leermiddelen aangeschaft (waar boeken onder vallen) en dat mag je aftrekken van je inkomen. Ofwel, belastingtechnisch heb je maar een inkomen van € 9.900,- waarover je eigenlijk maar € 297,- belasting had hoeven te betalen. Je krijgt dus € 3,- terug.

Zo heb ik het altijd begrepen. Economen, correct me if i'm wrong.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Over de belasting. Je kan een hele hoop terug vragen. Je collegegeld namelijk ook. Tenminste in mijn tijd was dat het geval. Daarnaast natuurlijk je boeken, pennen, papier, spullen die je nodig hebt zoals bij bv tandheelkunde. Soms ook kleding en ja, zelfs voor een deel je computer of laptop. Als je het allemaal een beetje handig aanpakt kan dat leiden tot wel een paar honderd euro. In mijn beste jaren liep dat op tot boven de 1000 euro. :roll:

Maar bedenk wel je moet het altijd eerst als belasting afgedragen hebben. Je moet dus gewerkt hebben anders gaat dat uiteraard niet op.

Als er geintresseerden zijn kan ik even nakijken wat nog mogelijk is en met welke percentages. Voor de student vaak een welkome aanvulling voor de vakantie.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Ik had toen ik nog studeerde 445 e pm en bijbaantje was ongeveer tussen 200 en 500 pm (Koerier voor TNT). Daarnaast werden mijn boeken en collegegeld betaald door mijn ouders...

Nu ben ik AIO dus ik verdien redelijk(bovenmodaal) (al zijn niet alle mensen het hier mee eens)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Studenten! hoe overleven jullie?

Wat betekent AIO? Arts in opleiding?

En zo'n inkomen terwijl je ouders je studie betalen, heerlijk man! Maar aan je beurs te zien was je wel uitwonend of niet? En hoe kom je met zulke aardige (lees: blijkbaar gefortuneerde) ouders aan zo'n beurs?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer