elektroforese veldsterkte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

elektroforese veldsterkte

ik wou graag weten waarom men bij elektroforese het liefst zo een hoog mogelijke veldsterkte wil hebben. En wat is het bijkomende nadeel van zo'n hoge veldsterkte.

Nou weet ik dat bij een hogere veldsterkte smallere en dus meer geconcentreerde banden worde verkregen. En dat de veldsterkte de deeltjes naar hun pI brengt en ook diffusie tegen werkt.

is dit juist? en kan iemand mij helpen wat de nadeel van zo'n hoge veldsterkte is??

dank

Berichten: 125

Re: elektroforese veldsterkte

Hoe hoger de veldsterkte, hoe sneller de scheiding zal verlopen. Dus inderdaad minder diffusie en dus scherpere bandjes.

Het nadeel is de warmte ontwikkeling die ontstaat, dus je elektroforese apparaat moet goed kunnen koelen. Bij isoelektrische focusering is de warmte ontwikkeling gering (lage stromen), maar toch moet bij steady temperatuur gewerkt worden, omdat de pH temperatuur afhankelijk is, en dus de scheiding ook. Bij SDS-PAGE is de warmte ontwikkeling veel groter (hogere stromen). Daar moet dan ook echt gekoeld worden, zeker bij systemen waar 10 gels tegelijk lopen.

sjouke

Berichten: 13

Re: elektroforese veldsterkte

Doordat de temperatuur toeneemt neemt dus ook de gemiddelde temperatuur toe. Hierdoor ontstaat er een temperatuurgradient. Ook kan de stijging van de temperatuur denaturatie van de biopolymeren tot gevolg hebben. Ook brengt de temperatuursgradient verschillen in mobiliteit met zich mee. Ook kan het tot uitdroging en vervorming van gelen met zich meebrengen wat weer nadelig is voor de mobiliteit.

dank u voor je uitleg.

Ik ben bezig met een zelfstudie elektroforese. Probeer alles te begrijpen. Lukt aardig. Als ik iets weer niet snap zal ik jullie lastig vallen.

Berichten: 125

Re: elektroforese veldsterkte

Zorg dat je het boek van Reiner Westermeier " Electrophoresis in Practice" in handen krijgt (ISBN-3-527-31181-5).

En als GE Healthcare een seminar organiseert (check website), probeer eens aanwezig te zijn als hij daar spreekt. Het is een echte entertainer.

http://www1.amershambiosciences.com/APTRIX...hops_seminars_1

sjouke

Reageer