[scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 442

[scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Ik ben nog steeds bezig met mijn ijzerbepaling in spinazie en moet van mijn mentor voor ik mijn experiment uitvoer eerst met een indicator de ijzerionen opsporen. Ik heb al een indicator gevonden voor de Fe3+-ionen (KSCN) maar vind geen indicator voor Fe2+-ionen. Weet iemand een goede indicator en kun je mij terwijl vertellen welke kleur je dan bekomt na het toevoegen van de indicator.

P.s: Tips over het experiment zelf zijn ook welkom want ik weet eigenlijk nog niet echt hoe ik het ga uitvoeren. Mijn mentor zei dat ik het met een titratie met kaliumpermanganaat moest uitvoeren. :oops: Maar hoe precies ik het ga doen weet ik nog altijd niet en ik moet het vrijdag al inleveren!! 8-[

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Begrijp ik dat je de spinazie met kaliumpermanganaat gaat ´destrueren´ om de ijzer eruit te halen?

Als je dat doet dan heb je geen indicator voor Fe2+ nodig: alle ijzer wordt door het kaliumpermanganaat omgezet naar Fe3+.

Dat geldt trouwens ook als je de spinazie eventueel destrueert met koningswater (zoutzuur/salpeterzuurmengsel).

Ik zou me over de Fe2+ geen zorgen maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Nee ik moet voor ik er de kaliumpermangaat bijdoe eerst bewijzen dat er Fe3+ en Fe2+-ionen in de spinazie zitten met behulp van twee indicators.

En sorry maar wat is destrueren? :oops:

Berichten: 338

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Je kan Fe3+ aantonen met kaliumhexacyanoferraat(III) K4[Fe(CN)6]. Er onstaat dan een berlijnsblauwe neerslag: Fe4[Fe(CN)6]3.

Normaal kan je Fe2+ ook met deze stof aantonen, maar dit weet ik niet zeker.

mvg Nernst.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Bedankt, ik zal morgen nog eens vragen aan mijn mentor want op het net vind ik er niets over. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Oh Nerst ik zie hier in je profiel dat je proffesionel bachelor chemie studeert.

Ik zou dit volgend jaar ook willen doen.

Wat vind jij de beste school om die richting te volgen en wat zie je in het eerste jaar?

Berichten: 338

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Ikzelf studeer dit aan de KHLIM in Diepenbeek, omdat dit voor mij het beste uitkwam. Ik woon namelijk in Limburg. Welke vakken je precies krijgt kan je hier bekijken. Dit zijn toch de vakken die gelden aan de KHLIM voor het eerste jaar.

Momenteel zit het eerste semester er bijna op, enkel nog de exames staan voor de boeg, maar ik heb er wel vertrouwen in. Tijdens de testexames hebben we 2 exames gehad, namelijk Kwalitatieve chemie (18/20), en fysica (14/20).

Verdere vragen? Mvg Nernst

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Is de fysica heel zwaar of valt dat wel mee, mijn fysica is allesinds niet al te goed en ik vrees eigenlijk wel een beetje dat ik over dat vak ga struikelen in de hogeschool.

Wat vind jij persoonlijk nog moeilijke vakken. Zodat ik weet welke lessen ik zeker moet bijwonen :oops: .

Berichten: 338

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Biologie is persoonlijk mijn probleemvak. Er worden heel wat tekeningen en latijnse benamingen naar je hoofd geslingerd. Fysica is, vind ik persoonlijk, van het middelbaar niveau.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Toch al een kleine opluchting. Juist te hopen dat ik ook geen problemen ga krijgen met biologie, mijn punten vallen nu wel mee maar in de hogeschool is het niveau tuurlijk wel hoger.

En wat wil jij doen na je opleiding? (als ik te veel vragen stel moet je het maar zeggen he :oops: )

Berichten: 497

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Fe(III) kan men aantonen met geel bloedloogzout(II).

Fe(II) kan men aantonen met rood bloedloogzout(III).

Er vormt zich het slecht oplosbare complex KFe(II/III)Fe(III/II)(CN)6.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Weet je welk kleur dat complex heeft of niet?

Berichten: 54

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

phj schreef: Fe(III) kan men aantonen met geel bloedloogzout(II).

Fe(II) kan men aantonen met rood bloedloogzout(III).

Er vormt zich het slecht oplosbare complex KFe(II/III)Fe(III/II)(CN)6.
Ik zou dit niet aanraden om te gebruiken. Op scholen wordt er namelijk nogals eens wat soorten afval in de verkeerde afval vaten gedaan. Bloedloogzout met een zuur kan nare gevolgen hebben...


Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] indicator Fe2+ ionen

Bedankt iedereen voor jullie informatie, ik heb nu met jullie informatie heel mijn experiment al uitgewerkt!

Reageer