[scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Hoi ik heb een vraag die ik hoop hier te krijge beantwoord

ik moet een verslag maken voor school over de synthese van ethylacetaat de reactie vergeijking van ethanol met azijnzuur en die ethylacetaat en water vormen is gelukt

nu wil mijn docent chemie dat ik de reactie vergelijking geef van de zuivering van het ethylacetaat

hierbij word eerst gebruik gemaakt van 10%-soda oplossing waarna de waterige laag wordt afgescheiden

vervolgens wordt CaCl2 gebruikt om het waterige weer te scheiden

waarna deze vervolgens in watervrije Na2SO4 word gedaan om het overige water te verwijderen

als iemand hier de reactievergelijking van heeft en het natuurlijk wil delen ben ik diegene reuze dankbaar

ook zou en link naar een site met literatuurwaarde over de rendement van ethylacetaat leuk zijn

greetz

rudeslayer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Het helpt al als je bedenkt wat je naast het product nog in je resultaat hebt zitten? Heb je precies stoechiometrisch moeten werken? Of heb je een overmaat gebruikt?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

ik heb 10 ml in de kolf gedaan samen met 1ml zwavelzuur

en via een trechter een mengsel van 20ml ethanol en 20 ml azijnzuur toegevoegd ik weet ook dat er naast ethylacetaat water word gevormd maar dat was het wel zo'n beetje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Hoeveel mol azijnzuur is dat? Hoeveel mol alcohol?

Blijft er nog iets over na de reactie?

Wat gebeurt er met de zwavelzuur?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Ik zie niet zoveel reaktievergelijkingen bij de zuivering van ethylacetaat. Alleen bij de reaktie van azijnzuur met natriumcarbonaat heb je een vergelijking.

Zinvoller lijkt mij de drie zuiveringshandelingen te beschrijven en te motiveren. Eens proberen?

1. Het schudden van het mengsel met 10% - soda dient om het overtollige azijnzuur uit de ester te verwijderen.

2. Het calciumchloride als eerste droogmiddel dient om het meeste water uit de ester te verwijderen.

3. Het laatste beetje water kan met uitgegloeid watervrij natriumsulfaat nog verwijderd worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

ik heb 0.4838mol ethanol en 0.342 mol azijnzuur

dit is de reactie vergelijking die ik al heb(de ethanol azijnzuur --> ethylacetaat en water)

CH3COOH + CH3CH2OH <- H3O+ ->C4H8O2 + H2O

dat lijkt mij het handigste maar het is een calciumchloride oplossing en ik heb een grotere mol ethanol

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Denk ook aan je notatie: het is H3O+ en niet H30+, klein subtiel verschil... :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 67

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

hzeil schreef:Ik zie niet zoveel reaktievergelijkingen bij de zuivering van ethylacetaat. Alleen bij de reaktie van azijnzuur met natriumcarbonaat heb je een vergelijking.

Zinvoller lijkt mij de drie zuiveringshandelingen te beschrijven en te motiveren. Eens proberen?

1. Het schudden van het mengsel met 10% - soda dient om het overtollige azijnzuur uit de ester te verwijderen.

2. Het calciumchloride als eerste droogmiddel dient om het meeste water uit de ester te verwijderen.

3. Het laatste beetje water kan met uitgegloeid watervrij natriumsulfaat nog verwijderd worden.
Bij mij op school zijn we ook bezig met deze bepaling en ons is verteld dat de 10%-soda er voor dient om CO2 uit de oplossing te verwijderen.

De praktijk bevestigt in iedergeval dat er na het toevoegen van de soda oplossing een gas vrijkomt. In de scheidtrechter ontstaat een hoge druk die je opheft door de scheidtrechter om te draaien en het kraantje open te draaien. Mijn theorie docent heeft me verteld dat het hier om CO2gaat.

Klopt dat of zijn we bij mij op school verkeerd voorgelicht?
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Nou die CO2 komt dus van je soda af. Het gaat er juist om dat je al het zuur neutraliseert, zwavelzuur en azijnzuur dus, die als de goed oplosbare zouten natriumsulfaat en natriumacetaat in de waterlaag gaan zitten.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

thnx

hier heb ik tenminste wat aan want ik begreep al niet dat uit de ethylacetaat

in CO2 kon uitvallen omdat je anders geen ethylacetaat meer hebt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Nee als je daar CO2 uitplukt heb je dus butaan :oops:

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

ja daarom maar dat kreeg ik medegedeeld door de docenten heb het hun al gezegd dat dat niet kon maar blijkbaar wel :oops:

Berichten: 67

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Tja, kunnen leraren ook eens een keer wat van ons leren rudeslayer :oops:
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking bij zuivering ethylacetaat

Mja heb je er ook bij verteld dat de koolstofdioxide uit de soda komt?

HCO3- + H3O+ --> CO2 + 2 H2O.


Reageer