Titratie fosforzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

Titratie fosforzuur

Ik heb op school een prakticum moeten doen. Daarbij moesten we fosforzuur titreren met natronloog.

Het doel is om de concentratie fosforzuur te bepalen.

We hebben indicatoren gebruikt, deze zijn thymolblauw, broomthymolblauw en fenolftaleïen. Daarvan hebben we ook de concentraties natronloog bepaald die nodig is om het omslagpunt te bereiken.

Nu heb ik geen idee hoe ik het moet gaan aanpakken. Hoe kan ik met deze gegevens via berekeningen aan de concentratie fosforzuur komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Titratie fosforzuur

Wat weet je van de indicatoren die je hebt gebruikt? Wat is hun eigenschap? En wanneer vertonen ze die specifieke eigenschap?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

ik weet:

thymolblauw: omslagpunt tussen pH van 1,2 en 2,8

broomthymolblauw: omslagpunt tussen pH van 6,0 en 7,6

fenolftaleïen: omslagpunt tussen pH van 8,2 en 10,0

hoeveelheid toevoeging van natronloog tot het omslagpunt:

thymolblauw: ongeveer 20 ml

broomthymolblauw: 32 ml

fenolftaleïen: ongeveer 21 ml

dit waren de uitkomsten van onze metingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Titratie fosforzuur

Ik ga ervan uit dat die aantallen ml bij elkaar moeten worden geteld:

dus eigenijk 20 ml voor thymolblauw, 52 voor broomthymolblauw en 73 voor fenolftaleïne.

Wat is er nu met het fosforzuur aan de hand bij elk van die omslagpunten?

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

nou je doet zeg maar een titratie, dus bij de fosforzuur wordt een indicator gedaan waarbij je de natronloog doet.

Het zijn 3 aparte proeven. Dus ze moeten denk ik niet bij elkaar worden opgeteld.

ik dacht, omdat fosforzuur een 3 waardig zuur je, je zeg maar 3 titratiecurves achter elkaar krijgt. en in een titratiecurve heb je een omslagpunt, dat is dus bij elke indicator anders. dan wordt het zuur door de base, basisch, dus de pH veranderd.

Als mijn denkwijze niet klopt, moet je dat gewoon zeggen. Want het kan zijn dat er dingen in staan die totaal niet kloppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie fosforzuur

Nou je legt het eigenlijk best goed uit Afbeelding. Maar als het goed is titreer je wel elke proef in hetzelfde potje fosforzuur, want met elke toevoeging maak je het zaakje basicher. Aangezien je er verder geen natronloog uitgooit, moet je de hoeveelheden wel bij elkaar optellen.

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

oke, slim slim!

En weten jullie dan misschien ook hoe je de concentratie fosforzuur kunt berekenen?

Berichten: 385

Re: Titratie fosforzuur

Edit: thymolblauw heeft ook nog een omslagtragject bij een pH van 8,0 - 9,6.

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

Dat klopt, maar dat ligt eraan welke kleur het wordt. Ik had te maken met de pH tussen 1,2 en 2,8.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Titratie fosforzuur

Nou kijk.

Wat is de formule van fosforzuur? Wat gebeurt er (dus) bij het 1e/2e/3e omslagpunt? Denk eens aan reactievergelijkingen. Je bent goed op weg!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

H3PO4 + H2O --> H2PO4 + H3O

H2PO4 + H2O --> HPO4 + H3O

HPO4 + H2O --> PO4 + H3O

zo toch?

Maar wat er precies bij de omslagpunten gebeurd, ja ze worden basisch. De pH veranderd. Maar je hebt vele punten die je kunt berekenen.

Berichten: 13

Re: Titratie fosforzuur

Maar er zijn dus wel 3 omslagpunten omdat H3PO4 3 waardig is. Maar bij de omslagpunten, met welke reactievergelijking van de 3 moet je dan rekenen?

En de indicatoren gaan dus van de laagste pH naar de hoogste pH..

Je moet dus eerst de 3 omslagpunten en andere punten van de titratiecurve uitrekenen voordat je de concentratie H3PO4 kunt berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie fosforzuur

Je kunt ze van alledrie uitrekenen en als het goed is moet je dan voor alle drie dezelfde concentratie fosforzuur uitkrijgen. Eerst reageert namelijk alle fosforzuur naar diwaterstoffosfaat. Dat reageert weer naar monowaterstoffosfaat, (waar dus het vorige loog ook bij nodig is!), en dit reageert verder naar los fosfaat (waar alle loog van de vorige stappen bij nodig is!). De relatieve verschillen in aantal mL zijn te wijten aan de relatieve verschillen van de pKa's.

In feite is het (en helaas is dit een beetje voorzeggen): (totaal aantal mL toegevoegd NaOH x molariteit NaOH-opl)/aantal H3O+ wat je in totaal zou neutraliseren met die hoeveelheid (1, 2 of 3).

Berichten: 20

Re: Titratie fosforzuur

Ik doe deze proef dus samen met aardbei28

Wij maken geen gebruik van een pKa

Wel pKz, is dit hetzelfde?

En kan iemand ook nog uitleggen waarom je de indicatoren moet optellen?

We hebben steeds een nieuw potje met fosforzuur gebruikt, en dan een nieuwe indicator. Dan gekeken naar het omslagpunt, en die waardes hebben we net genoteerd in dit forum.

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Titratie fosforzuur

Escyll schreef: Wij maken geen gebruik van een pKa

Wel pKz, is dit hetzelfde?
de a staat voor acid, de z voor zuur ... dus helemaal hetzelfde!

Reageer