Destillatie van Butaanzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

Destillatie van Butaanzuur

Beste,

Voor mijn eindwerk chemie moeten we binnen kort Butaanzuur (C3H7COOH) gaan destilleren. Mijn vraag is nu;

Op welke manier kan ik dit het gemakkelijkst en het veiligste doen?

Groeten,

Georges

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Destillatie van Butaanzuur

In ieder geval in een zuurkast, lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Destillatie van Butaanzuur

En de veiligheidsvoorschriften van de betrokken verbindingen nazoeken.

Berichten: 873

Re: Destillatie van Butaanzuur

In welk verband moet je dat doen?

Moet je het butaanzuur (boterzuur) gehalte bepalen in voedingsmiddelen?

Heb je wat meer info over wat en hoe?

Berichten: 180

Re: Destillatie van Butaanzuur

Ik weet het nog niet echt zeker. Deze informatie heb ik gekregen van iemand die een jaar geleden ook mijn richting volgde. Nu wilde ik al wat informatie. Kan met esters zijn maar de concentraties in voedsel kan ook. Ik informeer jullie zeker.

Dan heb ik nog een vraagje: die zelfde persoon zei me dat je de werking van boterzuur (butaanzuur) kunt verzwakken. Hij zei dat dat gebeurt wanneer je een OH-groep op het derde C-atoom plaatst. Maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel mogelijk is. En zou de dat de werking niet juist versterken. C3H7COOH. Blijft deze stof dan een zuur?

Ik zit maar in het 6de jaar wetenschappen-wiskunde. Dus met mijn 2uur chemie per week is mijn kennis nog redelijk beperkt. 8-[ Vergeef me als ik domme vragen stel. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Destillatie van Butaanzuur

Het is maar net wat je met de 'werking van boterzuur' bedoeld. Wanneer je op het derde koolstofatoom naast de zuurgroep een OH-functie plaatst dan krijg je γ-hydroxybutaanzuur oftewel GHB, een bekende partydrug. De biologische werking hiervan is sterker dan die van boterzuur, al is de stank weer veel minder. Hiernaast zijn de fysische eigenschappen (smeltpunt, kookpunt, brekingsindex e.d.) natuurlijk ook verschillend. Chemisch gezien zijn het wel beiden carbonzuren, al heeft GHB met de extra OH-groep mogelijkheden om meerdere vormen van chemische reactiviteit te vertonen.

NB. Het is niet de bedoeling dat de synthese, zuivering of isolatie van GHB hier op het forum wordt besproken (zie algemene regels). Ik kan je wel geruststellen dat boterzuur zeker geen geschikte uitgangsstof is voor de synthese van GHB.

Reageer