Allerhande vragen over organische chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Allerhande vragen over organische chemie

Even een hoop vragen over mijn organische curcus!

1) Bij de 2 isomeren van ethaan (geschrankt en geëclipseerd)

Wat is de energie dan? geschrankt staat er in mijn curcus 12 kJ/mol, maar voor geëclipseerd laat de curcus doorschijnen dat het minder is... kan dit? en welke energie is dat, interne energie, of E-verschil tussen de 2 isomeren?

2) Hoe zit het precies met hybridisatie van atomen... ik weet dat het om procentuele vorm tussen s-en p-orbitalen, maar kan iemand me dat meer verduidelijken... ook: hoe zit het met elektron-paren?

3) Wat is precies de VSEPR-theorie?

4) å, waar staat dat voor?

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 168

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Nou, heb je ook een boek? :oops:

Misschien een beetje kortaf, maar dit is eigenlijk wel op te zoeken. Om je op weg te helpen;

1) Ik ken alleen de engelse termen, staggered en eclipsed. Tussen deze twee isomeren is er een verschil van ongeveer 12, 12,5 kJ/mol inderdaad. Dat komt omdat bij de staggered conformatie de H-atomen niet tegenover elkaar staan. Je moet kijken alsof de C-C binding evenwijdig is aan je kijkrichting. Het achterste C-atoom heeft 3 H-atomen die op 120° van elkaar zitten. Draai je deze een slag van 60° naar rechts of links, dan heb je de conformatie van de H's van het voorste C-atoom.

Als je langs de C-C binding kijkt, en de H's lijken acter elkaar te zitten, is de afstotingskracht tussen de H's op de verschillende C-atomen groter en staat het molecuul dus op spanning, en dat zorgt voor een hogere energie.

2) Dit is erg uitgebreid en kan misschien iemand anders uitleggen. Ben er niet zo'n held mee, eerlijk gezegd.

3) Dat is de Valence Shell Electron Pair Repulsion theorie. Moleculen nemen een bepaalde vorm aan door de atomen en elektronenparen.

4) Dit staat voor de ångström, een lengtemaat. 1 ångström is gelijk aan 10 nanometer. Dit wordt gebruikt omdat bindingsafstanden, diameters van atomen en moleculen vaak rond deze afmetingen zitten en je anders met nanometer een factor 10 hoger zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Er is op dit forum al heel wat over hybridisatie geschreven! Kijk eens rond.

En lees ook hybridisatie op Wikipedia eens.

Zijn er dan nog vragen, kom dan gerust terug!

Berichten: 4

Re: Allerhande vragen over organische chemie

kleine opmerking: 1 å= 0,1 nm en niet aan 10 nm

in de mate dat ik er nog genoeg vanaf weet:

hybridisatie:

als bvb. een C-atoom 4 partners wil binden rond zich, zal hij dat zo proberen doen dat de schikking optimaal gebeurt (dus zo weinig mogelijk hindering en maximale overlap van de orbitalen). Hiervoor zullen dan het s-orbitaal en de 3 p-orbitalen combineren om dan 4 sp3 te vormen. Deze bestaan dus voor 25% uit s-orbitaal en 75% uit p-orbitalen. En zo gaat het ook voor andere mogelijkheden, dus bvb. sp2 als er 3 atomen worden gebonden.

Berichten: 264

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Hey Nelson,

dit is een heel uitgebreide site over VSEPR, met uitleg, applets en oefeningen. Er is zelfs een "calculator" waar je de naam van het centraal element ingeeft, het aantal bindingen en dergelijke en dan rekent hij het voor je uit :oops:

VSEPR

succes met je examen(s)

Berichten: 318

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Bedankt! Het heeft heel wat geholpen!

Ik moet wel toegeven, dit zijn wat "randdebiele vragen" als ik het nu (na weer een dag studeren) bekijk, maar op dat moment was ik wat in "paniek" omdat ik er niet echt alles van begreep...

Ik had niet door dat het om verschil ging van energie... ik dacht dat het puur de interne energie was... (kan men die vinden of een benadering daarvan?)

Angstrom had ik ook moeten weten, hybridisatie had ik eigenlijk net na het posten op wiki onderzocht, net als VSEPR, waar over beide onderwerpen eigenlijk al behoorlijk wat info stond... Best nutteloze post dus Afbeelding

Maar bon, we leren bij! :oops:
Nou, heb je ook een boek
nee, het zijn losse blaadjes Afbeelding

Berichten: 264

Re: Allerhande vragen over organische chemie

zo'n paniekaanvallen kennen we allemaal wel :oops:

gewoon kalm blijven is de boodschap.. doordoen, het is enkel wie doorgaat die kans heeft om dr te geraken 8-[

nog veel sterkte!

Berichten: 54

Re: Allerhande vragen over organische chemie

En een goed boek kopen is ook altijd aan te raden!

Berichten: 168

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Oke, sorry van de å... Factor 10 de verkeerde kant op... ( :oops: schaam me diep )

Succes met je toets en het leren van de blaadjes 8-[ !

Berichten: 264

Re: Allerhande vragen over organische chemie

En een goed boek kopen is ook altijd aan te raden!
natuurlijk :oops:

Berichten: 318

Re: Allerhande vragen over organische chemie

Hoi, hier nog een vraag!

celluloseacetaat, is dat rayon, en zoja, of is rayon gewoon het polymeer van celluloseacetaat?

Bedankt!

Reageer