Basisch milieu op propanon basis

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Basisch milieu op propanon basis

Hallo,

Ik ben bezig om een manier te vinden om de soxhlet-extractor te demonstreren en uit te leggen dmv van een kleurstof extractie.

als kleurstof gebruik ik anthocyaan uit rode kool

en als extractie middel propanon (aceton).

nu wil ik in de kolf een basisch milieu hebben zodat de kleur bovenin de soxhlet blauw (neutraal milieu, alleen aceton) is, en wanneer de vloeistof terug in de kolf loopt groen (basisch milieu) kleurt.

dit om te demonstreren dat de kleurstof die onder zit niet weer terug naar boven komt maar dat alleen het oplosmiddel terug omhoog komt.

Ik heb geprobeerd dit voor elkaar te krijgen door natronloog toe te voegen maar deze base is te sterk en start een ontledingsreactie. als tweede heb ik ammonia gebruikt maar dit heeft als nadeel dat de amoniak mee verdamt en het zo bovenin ook basisch word. ammonia heeft wel de juiste sterkte.

nu wil ik een zout gebruiken dat ongeveer dezelfde pKz heeft als NH3 zonder dat ik hiermee het kookpunt van de aceton al te veel verhoog(als kon zelfs verlagen). in "The Handbook" kwam ik uit op KSCN maar ik ben niet zo kapot van die oplossing ivm de CN groep, en ook heb niet precien de pKz van het SCN- deeltje kunnen vinden

kan iemand mij helpen

bvd Luuk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisch milieu op propanon basis

Na2HPO4 komt ook wel in de buurt. De pKb is stukken groter dan die van hydroxide, en is een zout.

Berichten: 3.145

Re: Basisch milieu op propanon basis

Lost dit ook op in aceton? Dat is wel een extra voorwaarde.

Berichten: 139

Re: Basisch milieu op propanon basis

en hoe zit het eigenlijk met de kookpuntsverhoging, is dat hetzelfde als bij water

of gelden er voor aceton andere regels??

HPO4- heeft als nadeel dat wanneer er een evt ander base (anthocyaan) bij komt het zich gaat gedragen als een zuur en zijn H+ afgeeft

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisch milieu op propanon basis

Mja ligt er maar aan welke base het is. Als de pKa van de blauw-naar-groen-stap hoger is dan de pKa van monowaterstoffosfaat-naar-fosfaatstap dan treedt het niet op als zuur. Gewoon even testen lijkt me :oops: . Dat kan al op mg en ml-schaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Basisch milieu op propanon basis

Ik vraag me af of er wel sprake is van het fenomeen zuur of base in aceton. Bij zuur of base praat je over ionogene verbindingen en protonen. Kan dat in aceton (behoudens dan eventuele uitzonderlijke gevallen)?

Ik heb de proef met rodekoolkleurstof weleens aan mijn zoontje laten zien: gewoon met water.

Zou het niet mogelijk zijn om het met water te doen? Of een mengsel aceton/water? Dan heb je al veel meer keuze in oplosbare basen, die niet verdampen: Na-acetaat bijv.

Berichten: 139

Re: Basisch milieu op propanon basis

daar heb ik zelf ookwel aan gedacht maar om een of andere reden kan de soxhlet dat niet hebben

soxhletten met een oplosmiddel met een kookpunt hoger dan +/- 65 graden C lukt niet

de damp komt niet tot in de koeler maar condenceert eerder

ik gebruik een soxhlet met een inhoud van +/-300mL en een kolf van 500mL

en met ontkleurde spiritus (76C) lukt het al niet. het kan zijn dat ik iets fout doe

het verwarmen doe ik een zandbad op een kookplaat (het zand eerst heet gestookt met een brander)

Luuk

PS: Ik weet dat ze op laboratoria ook kunnen soxhletten met alcohol, kookpunts benzine en petroleum-ether maar mij lukt het niet wat doe ik dan fout??

PS2> aceton is sowieso basisch te maken door toevoeging van Lithiumhydride maar ja da mag niet op een middelbare school, dus het fenomeen basisch bestaat wel in aceton

Re: Basisch milieu op propanon basis

Je hebt onvoldoende warmte overdracht naar je kolf of teveel warmteverlies in je kolf en het soxletapperaat.

Oplossing 1: een kookplaat met meer vermogen

Oplossing 2: de kolf en het soxletapparaat isoleren met glaswol, isolatiedeken oid.

Reageer